Siirry sisältöön

Laadukkaan toiminnan järjestäminen

Pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti toteutettuna tukioppilastoiminta täydentää koulun hyvinvointityötä. Tuloksellisuuden varmistamiseksi koko koulun henkilöstön on ymmärrettävä toiminnan tavoitteet ja mikä tukioppilastoiminnassa on mahdollista. Tukioppilasohjaajat vastaavat toiminnan toteutuksesta, mutta onnistuminen vaatii koko kouluyhteisön tuen. Toiminnan hyödyt näkyvät suoraan koulun arjessa kouluviihtyvyyden ja -hyvinvoinnin vahvistumisena.

Tukioppilastoiminta tulee kiinnittää osaksi koulun rakenteita. Toiminta tulee kirjata koulun vuosittaiseen toimintasuunnitelmaan ja sisällyttää osaksi koulun yhteisöllistä oppilashuoltoa.  Toiminta on hyvä kirjata myös koulun kiusaamisen vastaiseen suunnitelmaan.

12 askelta tukioppilastoiminnan aloittamiseen
  1. Käynnistystilaisuus
    Koulun johto ja henkilökunta tutustuvat tukioppilastoimintaan: mitä tukioppilastoiminta on ja miksi se aloitetaan. MLL:n piiritoimistosta voi pyytää työntekijän kertomaan tukioppilastoiminnasta henkilökunnalle.
  2. Nivominen koulun hyvinvointityöhön
    Missä toiminta- ja hyvinvointisuunnitelman mukaisissa toiminnoissa kaivattaisiin oppilaita vaikuttamaan asioihin, vertaisohjaajiksi tai järjestämään myönteistä ilmapiiriä edistävää toimintaa? Miten tukioppilaat tekevät yhteistyötä koulun muiden osallisuusryhmien kanssa (esim. oppilaskunta tai vertaissovittelijaoppilaat)? Millaista yhteistyötä tehdään opiskeluhuoltotyöryhmän kanssa? Miten tukioppilastoiminta kirjataan koulun hyvinvointisuunnitelmaan?
  3. Pitkän tähtäimen tavoitteet
    Mitä asioita koulun ilmapiirissä pitäisi vahvistaa? Ovatko esim. hyvinvointikyselyt tuottaneet tietoa kehittämiskohteista? Sovitaan yhteisistä tavoitteista.
  4. Rakenteet
    Onko tukioppilastoiminta valinnaisaine, kerhotoimintaa vai oppilaskuntatoiminnan kaltaista toimintaa? Sovitaan ohjaajien ajankäyttö ja palkkio sekä käytännön järjestelyt
  5. Tukioppilaiden ohjaaminen
    Valitaan tukioppilasohjaaja ja hänelle työpari. Ohjaaja voi olla esimerkiksi opettaja, koulunuorisotyöntekijä, kuraattori, terveydenhoitaja tai opinto-ohjaaja.
  6. Tukioppilasohjaajan tai ohjaajien perehdytys ja tuki
    Ohjaaja osallistuu MLL:n koulutukseen ja saa tukioppilastoiminnan aineistot.
  7. Valitaan tukioppilaat
    Esimerkiksi hakemus ja haastattelu tai pelkkä haastattelu.
  8. Koulutetaan tukioppilaat
    Kouluttaja-apua saa MLL:n piiritoimistosta tai ohjaaja voi kouluttaa heidät itse Tukioppilastoiminnan oppaan, Tukioppilaan työvihkon ja TukariMoodlen avulla.
  9. Lukuvuosisuunnitelma
    Tukioppilaat tekevät ohjaajan avulla toiminnalle lukuvuosisuunnitelman.
  10. Tukioppilaiden osallistumisen käytännöt selkeiksi
    Milloin ja missä tukioppilaat kokoontuvat? Miten tukioppilasryhmä pitää yhteyttä? Millä ehdoilla tukioppilas voi olla poissa omilta oppitunneilta?
  11. Tiedottaminen
    Toiminnan käynnistymisestä tiedotetaan koko kouluyhteisölle sekä vanhemmille: keitä tukioppilaat ovat ja mitä he tekevät. On tärkeää, että yhteisöllinen oppilashuolto ja tukioppilaat tuntevat toisiaan niin, että tukioppilaat tietävät kenelle ja millä tavoin kertoa huomaamastaan kiusaamisesta.
  12. Arviointi
    Tukioppilaat, ohjaaja ja koulun johto arvioivat ensimmäistä toimintavuotta. Muiden oppilaiden kokemuksia tukioppilastoiminnasta kerätään MLL:n kyselyllä (esim. Tukioppilastoiminnan kysely oppilaille). Arvioinnin tulokset huomioidaan seuraavan lukuvuoden suunnittelussa

Huomio! Tukioppilastoiminnan materiaaleista löytyy kaikki tarvittavat materiaalit.

 

Tukioppilastoiminnan kehittämisen ja arvioinnin tueksi on tehty laatusuositukset. Toiminnalla tulee olla riittävät resurssit ja sen tavoitteiden tulee olla selkeät.  Tämän lisäksi tukioppilaat ja tukioppilasohjaajat tarvitsevat koulutusta ja aikaa toiminnan toteuttamiseen.

MLL:n tukioppilastoiminnan laatusuositukset
  • 12 tunnin peruskoulutus (sisältää myös toiminnan suunnittelun)
  • toimintasuunnitelman tekeminen lukuvuodeksi
  • säännölliset kokoontumiset ja selkeä työnjako toiminnan suunnittelemiseksi
  • aktiivista toimintaa läpi lukuvuoden.

  • MLL:n tukioppilasohjaajan peruskoulutus
  • vähintään yksi työpari (kuraattori, erityisopettaja, kouluvalmentaja tm.)
  • työaikaa vähintään tunti viikossa tukioppilastoimintaan
  • MLL:n tukioppilasohjaajan jatkokoulutus tai ohjaajatapaaminen vähintään joka kolmas vuosi
  • MLL:n tukioppilastoiminnan ohjaajakirjeen tilaaminen
  • MLL:n tukioppilastoiminnan materiaalien hyödyntäminen

  • koulun vuosisuunnitelmassa ja/tai opiskeluhuollon suunnitelmassa
  • tukioppilastoiminnan rooli osana koulun kiusaamisen vastaista työtä määritelty ja selkeä
  • riittävä tuki koulun johdolta
  • koulun oppilailla ja henkilökunnalla tieto, ketkä toimivat tukioppilaina
  • koulun henkilökunnalla tieto tukioppilastoiminnan tavoitteista ja toimintamalleista
  • tukioppilastoiminta näkyvää
  • tukioppilastoiminnan vuosittainen arviointi
  • yhteistyö nuorisotoimen, MLL:n paikallisyhdistyksen tai muun toimijan kanssa

 

Tukioppilastoimintaa voi tehdä näkyväksi koulussa monella tavalla. On tärkeä huolehtia siitä, että koulun oppilaat ja henkilöstö tietävät ketkä toimivat koulun tukioppilaina. Tukioppilaiden on hyvä esittäytyä lukuvuoden alussa koko koulun tilaisuudessa sekä henkilöstön kokouksessa. Tukioppilailla voi olla oma esittely koulun seinällä. Tässä kannattaa hyödyntää valmista esitepohjaa.

Tukaripaidat tai -hupparit lisäävät tukareiden näkyvyyttä. Paitoja voi tilata MLL:n verkkokaupasta tai koulu voi tilata MLL:sta tukioppilaslogon ja teettää paidat itse.

Tukioppilastoiminnan tavoitteet ja toimintaperiaatteet on tärkeä tehdä näkyväksi kaikille. Mitä tukioppilastoiminta on, mitä tukioppilailta voi odottaa ja miksi toimintaa toteutetaan. Tähän voi hyödyntää valmista diapohjaa.

Myös huoltajia on hyvä tiedottaa siitä, että koulussa järjestetään tukioppilastoimintaa. Voit hyödyntää alla olevia valmiita Wilma-viestejä sekä tukioppilaiden huoltajille että kaikkien oppilaiden huoltajille.

Wilma-viesti tukioppilaiden huoltajille

Hienoa, että lapsesi on tukioppilas!

Tukioppilaat ovat koululle tärkeitä. He vahvistavat koulun hyvää ilmapiiriä ja toimivat vertaistukena muille oppilaille. Tukioppilaat järjestävät iloa ja yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia, organisoivat välituntitoimintaa ja auttavat oppilaita tutustumaan toisiinsa.

Tukioppilaiden toiminta ehkäisee kiusaamista ja yksinäisyyttä. Vastuu kiusaamiseen puuttumisesta ja tilanteiden selvittelystä on aina aikuisella. Tukioppilas voi kuitenkin viedä huomaamiaan tilanteita aikuisten tietoon.

Tukioppilaat tarvitsevat aikuiselta tukea ja ohjausta toimintaan. Koulussa toimii tukioppilasohjaaja, joka koordinoi, tukee ja mahdollistaa tukioppilaiden aktiivisen toiminnan. Hän myös pitää huolta siitä, että kukaan tukioppilaista ei kuormitu toiminnasta liikaa. Koulutyö ja opiskelu on se kaikkein tärkein. Tukioppilasohjaajat saavat tukea Mannerheimin Lastensuojeluliitosta, joka järjestää ohjaajille koulutuksia ja tuottaa materiaaleja.

On hienoa, että lapsesi haluaa olla avuksi muille. Tukioppilaana hän saa kokeilla omia taitojaan, oppii uutta ja voi itse vaikuttaa omaan ja muiden hyvinvointiin. Tehtävä on tärkeä. Olethan hänelle tukena ja keskustelukumppanina. Jokaisessa koulussa on omat painopisteet toiminnalle.

Lisätietoa toiminnasta voit kysyä koulun tukioppilasohjaajalta ja rehtorilta sekä Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Tutustu tukioppilastoiminnan sivuihin: www.mll.fi/tukioppilastoiminta

 

Wilma-viesti kaikkien oppilaiden huoltajille

Tiesitkö, että koulussamme on tukioppilastoimintaa?

Tukioppilastoiminta on Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukemaa toimintaa, joka on tärkeä osa koulumme hyvinvointityötä. Tukioppilaat ovat koululle tärkeitä. He vahvistavat koulun hyvää ilmapiiriä ja toimivat vertaistukena muille oppilaille. Tukioppilaat järjestävät iloa ja yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia, organisoivat välituntitoimintaa ja auttavat oppilaita tutustumaan toisiinsa.

Tukioppilaiden toiminta ehkäisee kiusaamista ja yksinäisyyttä. Vastuu kiusaamiseen puuttumisesta ja tilanteiden selvittelystä on aina aikuisella. Tukioppilas voi kuitenkin viedä huomaamiaan tilanteita aikuisten tietoon.

Tukioppilaat tarvitsevat aikuiselta tukea ja ohjausta toimintaan. Koulussa toimii tukioppilasohjaaja, joka koordinoi, tukee ja mahdollistaa tukioppilaiden aktiivisen toiminnan. Tukioppilasohjaajat saavat tukea Mannerheimin Lastensuojeluliitosta, joka järjestää ohjaajille koulutuksia ja tuottaa materiaaleja.

Voit kysyä omalta lapseltasi, ketkä toimivat koulun tukioppilaina ja mitä toimintaa he ovat järjestäneet. Voit myös muistuttaa, että tukareilta voi kysyä apuja ja tukea. Tukari voi auttaa kertomaan asioista aikuiselle.

Jokaisessa koulussa on omat painopisteet toiminnalle. Lisätietoa toiminnasta voit kysyä koulun tukioppilasohjaajalta ja rehtorilta sekä
Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. Lue lisää toiminnasta: www.mll.fi/tukioppilastoiminta

 

Tavoitteet ja arvot

Tukioppilaiden toiminta vuoden aikana

Tarinoita tukioppilastoiminnasta

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Lisätietoa

Takaisin ylös