Siirry sisältöön

Tehtäväkortit

Tehtäväkortteja voi hyödyntää laajalti opetuksessa ja nuorisotyössä. Tehtäväkorteissa on toiminnallinen harjoitus ja sitä taustoittava teoriaosuus. Voit hakea kortteja teeman, kohderyhmän ja arvioidun keston mukaan.

Löydät alla olevasta hausta myös tukioppilaiden koulutusmateriaaleihin liittyvät tehtäväkortit. Tehtäväkorttien avulla on helppo räätälöidä tukioppilaskoulutukset omiin tarpeisiin sopiviksi.

Saat tulostettua tehtäväkortin painamalla hiiren oikeaa näppäintä ja valitsemalla Tulosta.

Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

102. Tunne-evoluutio

Lämmitellään, luodaan ryhmään hauskaa tunnelmaa ja samalla suunnata ajatukset tunteisiin kivi-sakset-paperi-leikkiä varioivalla kilpailulla.
Katso tehtävä

103. Tunteiden sukulaiset

Tutustutaan tunnetta ilmaiseviin käsitteisiin sekä lisätään oppilaiden sanastoa, jolla kuvata omia tunteita parityöskentelyn avulla.
Katso tehtävä

105. Mitä tunsin eilen?

Huomataan erilaisten tunteiden suuri määrä sekä tunnistetaan ja nimetään omia tunteita itsenäisesti pohdiskellen ja ryhmäkeskustelulla.
Katso tehtävä

106. Hyvät ominaisuudet

Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä pohtimalla pienryhmissä jokaisen ryhmäläisen omia vahvuuksia ja ryhmän yhteisiä vahvuuksia.
Katso tehtävä

107. Elämän pelikortit

Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä vaihtelemalla ryhmäläisten kanssa ominaisuuksista kertovia kortteja. 
Katso tehtävä

108. Peili

Harjoitellaan toiseen ihmiseen keskittymistä, yhteistyötä, sanatonta viestintää ja toisen kohtaamista seuraamalla pareittain toisen liikkeitä peilikuvana.
Katso tehtävä

112. Mielikuvamatka

Käsitellään empatiaa ja tukioppilaan mahdollisuutta myötäelää koulun muiden oppilaiden erilaisia tilanteita mielikuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä

115. Soften-harjoitus

Harjoitellaan pareittain kuuntelemista ja huomataan kuuntelemisen merkitys sekä koetaan, miltä tuntuu tulla kuulluksi.
Katso tehtävä

118. Vuorovaikutustilanteita koulussa

Ideoidaan pienryhmissä erilaisia konkreettisia keinoja, joiden avulla tukioppilaat voivat lisätä koulun arkeen myönteistä vuorovaikutusta.
Katso tehtävä

202. Vaihda paikkaa

Tutustua muihin ryhmäläisiin ja tuoda esiin ryhmäläisten samanlaisia ja erilaisia ominaisuuksia tuolileikin avulla.
Katso tehtävä

205. Sosiaaliset verkostoni

Pohditaan itsenäisesti sekä pienryhmätyöskentelyn avulla omaa sosiaalista verkostoa ja sitä, millaiset ryhmät ovat itselle merkityksellisiä, innostavia ja tukea tuovia.
Katso tehtävä

207. Samanlainen erilainen ryhmä

Tehdään erilaisten väittämien avulla näkyväksi, miten eri tavalla ryhmän jäsenet kokevat oman ryhmänsä.
Katso tehtävä

208. Sanomalehtituolit

Havainnollistetaan roolien merkitystä ryhmässä rakentamalla pienryhmissä sanomalehtiä ja maalarinteippiä käyttäen mahdollisimman tukeva tuoli.
Katso tehtävä

210. Roolit ryhmässä

Tarkastellaan ryhmään syntyneitä rooleja sosiometristen valintojen avulla valitsemalla joukosta henkilö, johon ohjaajan sanoma väittämä sopii omasta mielestä parhaiten.
Katso tehtävä

212. Yhteinen sarjakuva

Pohditaan yhdessä laadittavien sarjakuvien avulla ryhmän ohjaamisessa eteen tulevia haastavia tilanteita.
Katso tehtävä

215. Autiolle saarelle

Pohditaan omaa toimintaa ryhmässä ja ryhmäpaineen vaikutusta neuvottelemalla pienryhmissä siitä, millainen olisi yhteinen varustelista autiolle saarelle.
Katso tehtävä

217. Ryhmän ohjaajan muistilista

Laaditaan yhteinen kuvaus sitä, mihin tukioppilaiden tulee kiinnittää huomiota ryhmän ohjaamisessa, ja ideoidaan hyvää yhteishenkeä lisäävää toimintaa.
Katso tehtävä

231. Kaverineuvola-peli

Kaverineuvola on yläkoululaisille suunnattu maksuton peli. Soveltuu hyvin kaveritaitojen harjoitteluun ja ryhmähengen vahvistamiseen.
Katso tehtävä

233. Leikkien pallon puolesta -mobiilipeli

Leikkien pallon puolesta -peli on kaikenikäisille suunnattu seikkailu leikin maailmaan. Peli on maksuton ja sen kautta pääsee tutustumaan kestävän leikin periaatteisiin. Soveltuu hyvin yhteiseen hassutteluun ja leikistä iloitsemiseen. Peli on suunnattu erityisesti päiväkodeille ja alkuopetukseen.
Katso tehtävä

240. Sokea neliö

Harjoitellaan yhdessä toimimista ja ongelmanratkaisua muodostamalla ryhmässä köydellä kuvioita.
Katso tehtävä

246. Minä myös

Tutustutaan toisiin ja keskustellaan, minkälaiset harjoitteet ovat hyviä ryhmäytymisharjoituksia.
Katso tehtävä

248. Tyynyralli

Harjoitellaan yhdessä toimimista ja annetaan esimerkki ryhmän ohjaamisessa huomioitavista asioista.
Katso tehtävä

302. Asennetesti

Pohditaan omia kiusaamiseen ja koulussa viihtymiseen liittyviä asenteita ja keskustellaan niistä parin kanssa sekä yhteisesti vastaamalla kiusaamiseen liittyviin väittämiin.
Katso tehtävä

303. Neljä nurkkaa

Pohditaan omia kiusaamiseen ja koulussa viihtymiseen liittyviä asenteita väittämien avulla. 
Katso tehtävä

304. Seurataan liikettä

Havainnollistetaan epäsuoraa kiusaamista piirissä tehtävän harjoituksen avulla, jossa piirin keskellä olija yrittää arvata, kuka johdattelee muita piirissä olijoita.
Katso tehtävä

305. Piiristä pois

Kokeillaan miltä tuntuu joutua toisten suoran häirinnänteon kohteeksi estelemällä piirin keskellä olijaa pääsemään pois piiristä.
Katso tehtävä

312. Sylistä syliin

Harjoitellaan keskittymistä ja yhdessä toimimista siirtämällä palloa ringissä eteenpäin koskematta siihen käsillä.
Katso tehtävä

316. Kirje oppilashuoltoryhmälle

Liitetään tukioppilaiden toiminta koulun muuhun kiusaamisen vastaiseen työhön laatimalla kirje opettajille ja oppilashuoltoryhmälle.
Katso tehtävä

321. Koulurauhapäivä omassa koulussa

Suunnitellaan koulurauhapäivä omalle koululle. Tavoitteena kiinnittää huomio toiset huomioivaan käyttäytymiseen.
Katso tehtävä

323. Läppä lentää -peli

Läppä lentää on 4. - 9. -luokille suunnattu peli, jonka avulla voi pohtia reilua valintoja digitaalisissa ympäristöissä
Katso tehtävä

328. Mikä mietityttää?

Keskustellaan tarkemmin tukioppilastoiminnasta ja saadaan käsitys tukioppilaiden ajatuksista.
Katso tehtävä

333. Kolme ympyrää

Lisätään vuorovaikutusta ryhmän jäsenten kesken hauskalla tavalla. Osoitetaan yhteistyön ja yhteisen suunnittelun tärkeys.
Katso tehtävä

334. Paperit kiertoon

Ideoidaan yhdessä ja inspiroidutaan toisten ideoista, jotka auttavat keksimään lisää ideoita.
Katso tehtävä

337. Tukioppilastoiminnan arvot

Ymmärretään tukioppilastoiminnan arvot sekä pohditaan, miten ne näkyvät käytännön toiminnassa.
Katso tehtävä

341. Ideoiden arviointi ja koonti

Arvioidaan kuinka hyvin toimintaideat vastaavat tukioppilastoiminnan tavoitteita ja kootaan ideoita yhteen.
Katso tehtävä

342. Tukioppilaan vahvuudet

Huomataan, että tukioppilasryhmässä on paljon erilaisia vahvuuksia, jotka täydentävät toisiaan ja tekevät ryhmästä vahvan.
Katso tehtävä

401. Verkko nuorten arjessa

Pohditaan median ja internetin roolia omassa elämässä lähtemällä mielikuvitusmatkalle omaan arkipäivään.
Katso tehtävä

402. Mitä tuli tehtyä?

Keskustellaan nettikiusaamiseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten kiusaamista voisi ennaltaehkäistä. Keskustelun herättäjänä toimii video, jossa oppilaat kertovat aikuisille nettikiusaamistilanteista.
Katso tehtävä

404. Digitaalinen dialogi

Suunnitellaan projekti, jossa kerätään tietoa nuorten netinkäytöstä oppilailta sekä koulun aikuisilta ja kerrotaan kyselyn tuloksista.
Katso tehtävä

410. Tervetuloa mukaan!

Pohditaan, millaiset asiat saavat tuntemaan olon tervetulleeksi reaali- ja verkkomaailman yhteisöissä.
Katso tehtävä

411. Digitaaliset ryhmät ja yhteisöllisyys

Pohditaan omia yhteisöjä verkossa ja sen ulkopuolella sekä yhteisöjen muodostumista ja sosiaalisten suhteiden solmimista.
Katso tehtävä

412. Meidän koulun juttu

Ideoidaan ja suunnitellaan koko koulun yhteistä, myönteistä nettikulttuuria edistävää toimintaa verkossa.
Katso tehtävä

413. Glokaalit toimijat

Pohditaan myönteisen nettikulttuurin edistämistä ja ehdotetaan yhteistyön aloittamista jonkin toisen koulun oppilaiden kanssa.
Katso tehtävä

414. Vaikutusten virta

Pohditaan omien valintojen vaikutusta verkkoyhteisöissä ja mitä kaikkea hyvillä teoilla voi saada aikaan.
Katso tehtävä

415. Teen parempaa nettiä

Rohkaistaan oppilaita pohtimaan omaa toimintaansa niin verkossa kuin reaalimaailmassa peilaamalla sitä tukioppilastoiminnan tavoitteisiin.
Katso tehtävä

417. Yhteinen koulu, yhteinen netti - Mediataitoviikon oppituntimalli

5. ja 6. vuosiluokille suunnatulla oppitunnilla ja välitunti-ideoilla tuetaan kasvokkaisissa ja mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä rakennetaan koulun yhteisöllisyyttä.
Katso tehtävä

418. #parastameillä - Nuorten videotyöpaja

#parastameillä-videotyöpajoissa “leikitään” tubettamista. Se on moderni roolileikki nuorille tutulla alustalla. Leikkimällä oppii tärkeitä taitoja, kuten kykyä kuvitella, joka on kaiken luovuuden lähtökohta.
Katso tehtävä

421. Kotien pelisäännöt

Keskustellaan erilaisista pelaamiseen liittyvistä säännöistä ja pohditaan mitä hyötyä säännöistä on esimerkkisääntöjen avulla.
Katso tehtävä

426. Meemit

Pohditaan kuvien käyttöä koulun yhteishengen lisäämiseksi ja tehdään omat meemit.
Katso tehtävä

427. Pelien ikärajat

Tutustutaan pelien ikärajamerkintöihin ja pohditaan ikärajojen merkitystä.
Katso tehtävä

428. Kuvien ABC

Kuvat ovat tapa ilmaista itseään ja joskus asioita on helpompi sanoa kuvalla kuin tekstillä. Kuva voi kuitenkin kertoa huomaamatta enemmän asioita kuin haluaisi. Tehtävässä harjoitellaan Nuortennetin testin avulla tunnistamaan hyvän kuvan ominaisuuksia.
Katso tehtävä

429. Tubettaminen

Pohditaan videoiden julkaisemiseen liittyviä näkökulmia ja analysoidaa tubettajien toimintatapoja.
Katso tehtävä

431. Ajatuksia netistä

Liikutaan janalla netinkäyttöön ja netissä tapahtuvaan kiusaamiseen liittyvien väittämien mukaan
Katso tehtävä

433. Empaattisia tekoja netissä ja kasvokkain

Ideoidaan ja keskustellaan pienryhmissä erilaisia keinoja tehdä pieniä empaattisia tekoja verkossa ja kasvokkain
Katso tehtävä

436. Tapauksia netissä

Työskennellään nuorten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin liittyvien esimerkkitapausten parissa ja etsitään ratkaisuja kiperiin nettitilanteisiin ja nettikiusaamiseen
Katso tehtävä

438. Reilua pelikulttuuria

Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

439. Tukena digiajan vuorovaikutuksessa

Pohditaan videon avulla millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voi tuoda vuorovaikutukseen ja miten media näyttäytyy kotona.
Katso tehtävä

440. DIGIFIT - treeniharjoitusohjelma aikuisille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

441. DIGIFIT-treeniharjoitusohjelma nuorille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

442. Turvallisesti verkossa

Keskustellaan videon avulla turvallisesta netinkäytöstä ja siihen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa netissä ikävää käytöstä tai häirintää.
Katso tehtävä

444. Vanhempi mediakasvattajana

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

445. Lasta kehittävä mediankäyttö

Keskustellaan kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten mediankäyttö vaikuttaa lapsen oppimiseen.
Katso tehtävä

446. Tasapainoinen digiarki ja hyvinvointia tukeva päivärytmi

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

447. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja mediankäytön harjoittelua

Keskustellaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja pohditaan miten mediankäyttö vaikuttaa niiden kehitykseen.
Katso tehtävä

449. Digihyvinvointibingo

Tutustutaan ja keskustellaan digihyvinvointibingoruudukon avulla ryhmän jäseniin sekä digihyvinvointiin liittyviin näkökulmiin.
Katso tehtävä

450. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -bingo

Pohditaan ja keskustellaan bingoruudukon avulla nettikiusaamiseen ja loukkaavaan kohteluun liittyvistä näkökulmista.
Katso tehtävä

451. DIGIFIT-oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea tasapainoista ja hyvinvointia tukevaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

452. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea toisia kunnioittavaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- , tunne-, ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

453. Hyvinvointia digiarjessa -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea hyvinvointia edistävää mediankäyttöä sekä kiinnittää huomiota arjen hyvinvoinnin peruspilareihin, riittävään nukkumiseen ja liikuntaan
Katso tehtävä

454. Parempaa pelikulttuuria- oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on auttaa tunnistamaan miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa digitaalisissa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

455. Vihapuheen roolit

Tavoitteena tunnistaa vihapuheessa esiintyviä rooleja, esimerkiksi kiusaaja, uhri ja kommentoija.
Katso tehtävä

456. Asiallinen kommentti vai ei?

Mietitään, millaiset keskusteluryhmissä annetut kommentit ovat asiallisia. Tavoitteena huomata tulkinnan vaikeus, kun kommentoijan ilmeitä ja eleitä ei näe.
Katso tehtävä

457. Outoja yhteydenottoja

Harjoitellaan tunnistamaan outoja yhteydenottoja netissä, somessa ja peleissä. Tehtävä soveltuu 1-2 vuosiluokille.
Katso tehtävä

458. Kiperiä tilanteita digissä

Harjoitellaan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tilanteita ja tekijöitä mediaympäristöissä.
Katso tehtävä

460. Kaveritaitoja luokan ryhmässä

Keskustellaan ja pohditaan hyviä käytänteitä ja toisia huomioivaa käyttäytymistä luokan omissa someryhmissä. Tehtävä soveltuu 1-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä

461. DIGIFIT-kirppu

Pohditaan ja keskustellaan minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia pelaamalla DIGIFIT-kirppua.
Katso tehtävä

464. Vastapuhetta vihapuheelle

Keskustella vihapuheesta ja vastapuheesta. Pohtia jokaisen vastuuta toimia digiympäristöissä rakentavasti ja muita kunnioittaen.
Katso tehtävä

465. Seksuaalissävytteistä viestittelyä netissä

Keskustella vanhempien kanssa seksuaalissävytteisestä viestittelystä ja seksuaalisesta väkivallasta netissä. Miten aihetta voi käsitellä lapsen ja nuoren kanssa ja kuinka vahvistaa turvataitoja netissä.
Katso tehtävä

466. Eskarista ekalle -kirppu

Pohditaan ja keskustellaan minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia pelaamalla Eskarista ekalle-kirppua. Tehtävä sopii 5-8 –vuotiaille, viskari-ikäisistä kakkosluokkalaisiin.
Katso tehtävä

467. Lapsi ja nuori uutistulvassa

Keskustella vanhempien kanssa kriisi- ja sotauutisoinnista ja miten käsitellä aihetta lasten ja nuorten kanssa. Järkyttävät uutistapahtumat ovat näkyviä myös lapsille ja nuorille ja siksi on tärkeää osata keskustella aiheesta turvallisen aikuisen kanssa.
Katso tehtävä

468. Pienenä digiajassa -kirppu

Pohtia miten parantaa omaa ja koko perheen digilaitteiden käyttöä niin, että se tukee lapsen tarpeita ja koko perheen digihyvinvointia. Pienenä digiajassa -kirppu on suunnattu 0-3 -vuotiaiden vanhemmille mediakasvatuksen tueksi.
Katso tehtävä

469. Vastapuhetta vihapuheelle -oppituntimalli

Oppituntimallin tarkoituksena on syventää vihapuheen vaikutusta netissä ja luokassa ja antaa tapoja ennaltaehkäistä vihapuhetta.
Katso tehtävä

471. Lapset ja nuoret ruutujen lumossa

Keskustella lasten ja nuorten mediankäytöstä ja perheen yhteistä pelisäännöistä muiden vanhempien kanssa.
Katso tehtävä

474. Pysähdy, pohdi ja puhu - vaaralliset somehaasteet

Pysähdy, pohdi ja puhu - vaaralliset somehaasteet on oppimateriaali, joka on suunnattu 7.–9.-luokille ja teemakokonaisuudeksi nuorisotyöhön turvallisen somenkäytön käsittelyyn.
Katso tehtävä

475. SuperDigikoulun oppimateriaali 2024

Tehtäviä ja keskusteluideoita, joissa käsitellään SuperDigikoulusta tuttuja teemoja: digihyvinvointia, digitaalisten ympäristöjen turvallisuutta, vastuullista ja huomaavaista toimintaa älypuhelimilla sekä tasapainoista digimedian käyttöä arjessa.
Katso tehtävä

502. Mitä rasismi on? Kokemukseni rasismista

Toiminnallinen harjoitus, jossa pohditaan arkisia tilanteita, joissa kukin on nähnyt tai kuullut rasistista käytöstä tai syrjintää. Ymmärretään, mitä rasismilla tarkoitetaan ja mitä haittaa siitä on rasismin kohteille ja pohditaan omaa käytöstä yhdenvertaisuuden ja syrjinnän näkökulmasta.
Katso tehtävä

503. Vihapuhetta

Keskustelutehtävässä pohditaan, miten vihapuhe ilmenee arkitilanteissa ja miten se vaikuttaa vihapuheen kohteeseen, puhujaan ja muihin ihmisiin. Pohditaan sitä, miten omaa puhetapaa voi korjata ja miten voi puuttua tai reagoida kuullessaan epäasiallista puhetta.
Katso tehtävä

504. Tietovisa

Saada tietoa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden tilanteesta ja purkaa heihin liittyviä myyttejä.
Katso tehtävä

506. Kunnioittava keskustelu

Harjoitellaan rakentavaa mielipiteen ilmaisua, toisen kuuntelemista ja pyrkimistä toisen mielipiteen ymmärtämiseen. Oppilaat ymmärtävät, miten tärkeää on, että oma ja toisen näkemys tulee kuulluksi.
Katso tehtävä

507. Pienten tekojen suuri merkitys

Pohditaan ryhmissä miellekartan avulla, millaisia hyviä vaikutuksia on yksilölle itselleen ja hänen ympärillä oleville ihmisille, jos ryhmässä on hyvä olla. Entä mitä vaikutusta on sillä, jos ei koe olevansa tervetullut, eikä pääse osaksi ryhmää.
Katso tehtävä

509. Tarinat pakolaisnuorista

Oppilaat asettuvat pakolaisnuoren asemaan ja ymmärtävät, miksi omasta maasta voi joutua lähtemään. Luetaan kahden pakolaisnuoren tarinat. Eläydytään heidän asemaansa ja pohditaan, miten muut oppilaat voivat tukea tulijaa.
Katso tehtävä

510. Tilanteita koulun arjessa -draamaharjoitus

Pohditaan syrjintää sisältäviä tilanteita koulussa ja harjoitellaan draaman keinoin epäkunnoittavaan ja syrjivään kohteluun puuttumista.
Katso tehtävä

512. Toiminnan suunnitteluruudukko

Arvioidaan oman koulun tukioppilastoiminnan yhdenvertaisuutta ja osallistavuutta suunnitteluruudukon avulla.
Katso tehtävä

514. Kummitunnin suunnittelu

Tukioppilaat suunnittelevat ja pitävät kummitunnin nuoremmille oppilaille rasisminvastaisuudesta ja kunnioittavasta kohtaamisesta. Nuoremmat oppilaat saavat tietoa maahanmuutosta.
Katso tehtävä

515. Vihapuheesta vastapuheeksi -somekampanja

1. Oppilas ymmärtää vihapuheen vaikutuksen ihmiseen ja ihmisryhmiin. 2. Oppilas tutustuu vastapuheen periaatteisiin. 3. Oppilas huomaa kuinka sosiaalisen median kampanjat syntyvät ja vaikuttavat.
Katso tehtävä

601. Tilanneanalyysi

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on konkretisoida jonkin tilanteen herättämiä ajatuksia ja kehollisia reaktioita ja niiden yhteyttä käyttäytymisen valintoihin.
Katso tehtävä

605. Uuden edessä

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on hyvään elämään liittyvien tekojen ja valintojen pohdinta.
Katso tehtävä

608. Puhuva mieli

Paritehtävän tavoitteena on konkretisoida mielen puheen vaikutusvaltaa sekä havainnollistaa sitä, miten voimme oppia etäännyttämään itseämme siitä havainnoivan näkökulman avulla.
Katso tehtävä

609. Estepuhe

Mielikuva- ja kirjoitusharjoituksen tavoitteena on konkretisoida mielen puheen vaikutusvaltaa sekä havainnollistaa sitä, miten voimme oppia etäännyttämään itseämme siitä havainnoivan näkökulman avulla.
Katso tehtävä

611. Tässä ja nyt

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen eri aistien (tunto-, kuulo-, hajuaisti) avulla.
Katso tehtävä

615. Rusinoiden syöminen

Harjoituksen tavoitteena on havainnollistaa tietoista syömistä ja siihen liittyvää kokemusta vastakohtana ei-tietoiselle ja automaattiselle syömiselle.
Katso tehtävä

621. Tunnetko kannabiksen? -testi

Testataan omaa tietämystä kannabiksesta ja saadaan perustietoa kannabiksen käytön haitoista.
Katso tehtävä

622. Nuuskatesti

Saadaan perustietoa siitä, mitä nuuska on ja mitä haittaa sen käytöstä on.
Katso tehtävä

624. Alkoholi numeroina

Tutustutaan muutamiin alkoholiaiheisiin lukuihin toiminnallisen harjoituksen kautta.
Katso tehtävä

626. Mainostetaan päihteettömyyttä

Pohditaan mainoslauseita ja askarrellaan julisteita päihteettömyyden hyvistä puolista.
Katso tehtävä

627. Kotibileet

Pohditaan sellaisten juhlien riskejä, joissa käytetään päihteitä ja joihin kutsutaan tuntemattomia.
Katso tehtävä

629. Jos joku juo liikaa tai sammuu

Keskustelutehtävä alkoholimyrkytyksestä ja siitä, miten pitäisi toimia, jos joku sammuu.
Katso tehtävä

630. Jos vanhempi juo liikaa

Janatehtävän avulla keskustellaan aikuisten alkoholin käytöstä ja pohditaan, mistä nuori saa apua, jos oman vanhemman alkoholin käyttö huolestuttaa.
Katso tehtävä

636. Koulua vaihtavan oppilaan ajatuksia: Ajatuskuplat

Eläydytään koulua vaihtavan oppilaan ajatuksiin ja tunteisiin kokoamalla ryhmissä hänen mahdollisia ajatuksiaan ajatuskupliin.
Katso tehtävä

638. Sisäilmasta oireilevan oppilaan koulunkäynti: Näyttelykävely

Tutustutaan ryhmissä näyttelykävelyn avulla viiteen erilaiseen koululaisen sisäilmasta oireiluun liittyvään pulmaan.
Katso tehtävä

639. Koulumatkalla-mobiilipeli

Opitaan turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, tutustutaan lähiympäristöön ja koulumatkaan sekä pohditaan kouluaamuihin liittyviä asioita mobiilipelin avulla.
Katso tehtävä

701. Apua ja tukea kasvokkain ja netissä

Tutustutaan koulun omiin tukipalveluihin sekä paikallisiin ja valtakunnallisiin tukipalveluihin pohtimalla ja MLL:n Nuortennettiä (nuortennetti.fi) hyödyntämällä.
Katso tehtävä

704. Seikkaile ajassa

Harjoitellaan menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden tarkastelua verkkotehtävien avulla. Tehtävät soveltuvat 3-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä

705. Alastonkuvia Siru-ulottuvuudessa

Tutustua Seppo-pelin kautta mitä on suostumuksellisuus, mitä ottaa huomioon, jos joku pyytää alaston kuvia ja kuinka toimia, jos kuvat leviävät netissä.
Katso tehtävä

801. Kaverilaulu

Keksitään ryhmälle kaveriaiheinen laulu, joka kuvastaa hyvää kaveruutta ja kaikkien mukaan ottamista.
Katso tehtävä

802. Kollaasi kaveruudesta

Pohditaan hyvää kaveruutta tekemällä kaveruudesta kollaasit ja mietitään mitä kuvat kertovat kaveruudesta.
Katso tehtävä

803. Hyvän kaverin tuntomerkit

Pohditaan hyvän kaverin tuntomerkkejä ja keskustellaan siitä, miten toimitaan silloin, jos hyvän kaveruuden tuntomerkit eivät toteudu.
Katso tehtävä

808. Yksinäinen penkki

Kartoitetaan oman koulun paikkoja ja tilanteita, joissa voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Pohditaan, mitä voi tehdä, jos näkee koulussa yksinäisiä oppilaita.
Katso tehtävä

812. Aaltopahvikummioppilas

Tehdään kummioppilashahmot pahvista ja jutellaan, millainen on hyvä kummioppilas ja millaisia tekoja hyvä kummioppilas tekee.
Katso tehtävä

819. Se tiesi mun nimen!

Jutellaan toisten huomioimisesta ja eläydytään sarjakuvan avulla toisen mielen maisemaan. Pohditaan moikkauksen ja pienten hyvien tekojen merkitystä.
Katso tehtävä

820. Tilannekortit

Pohditaan erilaisia yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyviä tilanteita koulun arjessa ja mietitään, mitä itse voi tehdä tukeakseen muita.
Katso tehtävä

822. Koulurauha Kahoot

Koulurauhan Kahoot on 3.-9.-luokille suunnattu peli, jonka avulla voi pohtia koulurauhaa ja toisten kunnioittavaa kohtaamista.
Katso tehtävä
Takaisin ylös