Siirry sisältöön

Tukioppilastoiminta alakoulussa

Tukioppilastoimintaa alakouluun?

Tukioppilastoiminta on kehitetty alun perin yläkoulumaailmaan soveltuvaksi, koulun hyvinvointityötä tukevaksi toimintatavaksi. Myös alakouluissa on tarve vastaavalle oppilaita osallistavalle ja yhteisölliselle toimintamallille. MLL kehittää tällä hetkellä yhteistyössä koulujen kanssa tukioppilastoimintaa alakoulun tarpeisiin.

Mitä on tukioppilastoiminta?

Tukioppilaat toimivat koulussa silminä ja korvina. He rakentavat koulussa hyvää ryhmähenkeä ja kiusaamisen vastaista normia sekä huolehtivat, ettei kukaan jäisi yksin

MLL on kehittänyt tukioppilastoimintaa jo yli 50 vuoden ajan. 93 % suomalaisista ylä- ja yhtenäiskouluista toteuttaa tukioppilastoimintaa ja vuosittain noin 11 000 tukioppilasta saa tehtäväänsä koulutuksen.  

Tutustu toiminnan tavoitteisiin ja arvoihin

Miten päästä alkuun?

Tukioppilastoiminta voidaan toteuttaa monin eri tavoin, riippuen koulun resursseista ja tarpeista. Jotta tukioppilastoiminta saadaan alusta alkaen suunnitelmallisesti startattua, kannattaa liikkeellä lähteä seuraavasti:

  1. Nivokaa koulun hyvinvointityöhön
    Koulun johto ja henkilökunta tutustuvat tukioppilastoimintaan: mitä tukioppilastoiminta on ja miksi se aloitetaan. Tukioppilastoiminta on tärkeää saada alusta alkaen kiinteäksi osaksi koulun hyvinvointityötä. Toiminta kannattaa kirjata koulun vuosittaiseen toimintasuunnitelmaan ja sisällyttää osaksi koulun yhteisöllistä oppilashuoltoa. Toiminta on hyvä kirjata myös koulun kiusaamisen vastaiseen suunnitelmaan. Kouluissa on usein muutakin oppilaiden osallisuustoimintaa, kuten oppilaskunta, kummioppilastoiminta tai välkkäritoiminta. Toimintojen välillä on hyvä tehdä työnjakoa.
  2. Olkaa yhteydessä
    Ota yhteyttä oman alueesi MLL:n tukioppilastoiminnan koordinaattoriin ja kerro, että olette aloittamassa alakoulun tukioppilastoiminnan. Koordinaattorilta saat tukea ja apua toiminnan käynnistämiseen ja ohjaamiseen. Kun sinut on lisätty MLL:n ylläpitämään Koulurekisteriin tukioppilasohjaajaksi, saat ohjaajakirjeen, joka sisältää ajankohtaista tietoa toiminnasta.
    Katso yhteystiedot
  3. Valmistelkaa rakenteet
    Tukioppilastoiminnalle tulee luoda selkeät rakenteet koulun arkeen. Tähän tarvitaan erityisesti koulun johdon tukea. Sopikaa ohjaajien ajankäytöstä ja palkkiosta sekä käytännön järjestelyistä kuten tukioppilaiden kokoontumiskäytännöistä, yhteydenpitotavoista ja tukioppilaiden mahdollisuuksista olla poissa omilta tunneilta.
  4. Valitkaa tukioppilasohjaajat
    Tukioppilasohjaajaksi tarvitaan kaksi motivoitunutta ohjaajaa. Käytännön kannalta on hyvä, jos ainakin toinen ohjaajista on luokkaopetukseen sitomaton esimerkiksi kouluvalmentaja tai erityisopettaja.

    Lue lisää
  5. Ilmoittautukaa ohjaajakoulutukseen
    Koulutuksissa pääsee tapaamaan muiden koulujen tukioppilasohjaajia ja vaihtamaan kokemuksia toiminnasta. Seuraavat alakoulun ohjaajakoulutukset järjestetään keväällä 2025.
    Tutustu koulutuskalenteriin
  6. Tutustukaa tukioppilastoiminnan materiaaleihin
    Tukioppilastoimintaan on paljon valmista materiaalia, jota kannattaa hyödyntää toiminnassa. Alla linkki alakoulun oppaaseen. Lisäksi osa aineistoista on suunnattu yläkouluun, mutta voit hyödyntää niitä soveltuvin osin.
    Tutustu materiaaleihin
  7. Valitkaa tukioppilaat
    Uudet tukioppilaat valitaan 4.–6.-luokkalaisista. Tukioppilaiksi tarvitaan monenlaisia oppilaita erilaisin vahvuuksin. Tärkeintä on, että tukioppilas on motivoitunut toimimaan koulussa toisten hyväksi. Kouluilla on erilaisia tapoja tukioppilaiden valintaan. Koska tukioppilaana toimimisessa keskeistä on oma motivaatio, haetaan tukioppilaaksi usein vapaamuotoisella hakemuksella ja hakijat haastatellaan. Tukioppilaiden määrä vaihtelee kouluittain. Toimintaa käynnistettäessä on hyvä aloittaa pienemmällä joukolla (esim. 6-10 tukioppilasta), tukioppilaiden määrää voi kasvattaa toiminnan vakiinnuttua. Ensimmäisten tukioppilaiden rekrytoinnissa kannattaa pyytää koulun henkilökunnalta suosituksia sopivista oppilaista ja kannustaa heitä hakemaan mukaan toimintaan.
    Lue lisää tukioppilaiden valitsemisesta 
  8. Kouluttakaa tukioppilaat 
    Tukioppilaat tarvitsevat riittävät valmiudet toimintaan. MLL:n peruskoulutusmalli on 8 x 45 min. Tukioppilasryhmän ryhmäyttämiseen kannattaa käyttää aikaa. Se vahvistaa yhteishenkeä, lisää motivaatiota ja parantaa yhteistyötä.
    Tutustu peruskoulutusmalliin
  9. Suunnitelkaa toiminta ja tehkää vuosikello
    Laadukas tukioppilastoiminta on suunnitelmallista. Tukioppilastoiminnalle tehdään vuosittain toimintasuunnitelma, joka muokkautuu ja täydentyy lukuvuoden edetessä. Toiminnan suunnittelussa keskeistä on tukioppilaiden osallisuus – toiminta on kulloisenkin ryhmän näköistä.
    Lue lisää toiminnan suunnittelusta
  10. Tehkää tukioppilastoiminnasta näkyvää!
    Koko kouluyhteisön pitää tietää, miksi koulussa toteutetaan tukioppilastoimintaa, miten sitä toteutetaan ja ketkä toimivat tukioppilaina. Vierailkaa tukioppilaiden kanssa opekokouksessa ja kiertäkää luokissa esittäytymässä. Koulun väen lisäksi on tärkeä tiedottaa koteja siitä, kuinka tukioppilastoimintaa hyödynnetään koulussanne osana koulun hyvinvointityötä.
    Lue lisää ja tutustu materiaaleihin

Materiaalit

Alakoulun tukioppilastoiminnan opas tarjoaa ideoita laadukkaan tukioppilastoiminnan toteuttamiseen alakoulussa sekä 8 tunnin koulutusrungon tukioppilaiden peruskoulutukseen.

Muuta materiaalia:

Tutustu alakoulun tukioppilastoiminnan oppaaseen

Ajankohtaista

Alakoulut innostuivat tukioppilastoiminnasta

Tukioppilaat ovat voimavara, joka kannattaa hyödyntää koulun yhteisöllisyyden rakentamisessa ja yksinäisyyden ehkäisemisessä, toteaa MLL:n osallisuustyön kehittämispäällikkö Paula Aalto.

Vuoden 2023 THL:n kouluterveyskyselyn tuloksista käy ilmi, että 4.–5. -luokkalaisista 3,7 % kokee itsensä yksinäisiksi välitunnilla. Joka kymmenettä suomalaista lasta kiusataan koulussa toistuvasti vähintään kerran viikossa.

Lue lisää alakoulun tukioppilastoiminnasta

Tukioppilastoiminta alakoulussa pitää kaverista huolta

No meillä on koulussa jo välkkäritoimintaa. Meillä toimii jo oppilaskunta. Meillä järjestetään jo kummiluokkatoimintaa.

Toiminta koulussanne näyttää todella hyvältä! Vastuuta ja osallisuutta on jaettu kivasti ja koulussa on mahtava meininki! Rakennettaisiinko hiukan lisää ja otettaisiin tukioppilastoiminta mukaan tukemaan koulun toimintaa ja kehittämään koulun arkea?

Lue kokemuksia alakoulun tukioppilastoiminnasta

Alakoulun tukioppilastoiminta käynnistyy Kouvolassa

Alakoulun toiminnasta puhuttaessa varhainen ennaltaehkäisy ja puuttuminen on ensisijaisen tärkeää, toteaa MLL:n Kaakkois-Suomen piirin toiminnanjohtaja Christa Carpelan.

Tavoitteena on saada alakoulun tukioppilastoiminta osaksi kaikkien koulujen toimintakulttuuria ensimmäisenä kuntana Suomessa. Tukioppilastoiminta käynnistyy viidellä pilottikoululla.

Lue Kouvolan alakoulun tukioppilastoiminnasta

Maunulassa on kokeiltu tukioppilastoimintaa jo alakoulussa – ketään ei jätetä yksin

Tuntuu hyvältä, kun pystyy auttamaan toisia ja rohkaisemaan mukaan. Yhdessä on kivempaa kuin yksin, Lahja sanoo.

Maunulan ala-asteella tukioppilaat toimivat silminä ja korvina. Tavoitteena on parantaa koulun yhteishenkeä ja estää kiusaamista. Tukioppilaiksi valitut saavat tehtävään koulutuksen.

Lue Helsingin Maunulan ala-asteen kokeilusta

Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin

Miksi aloittaa tukioppilastoiminta, kun meiltä löytyy jo välkkärit, kummioppilaat, vertaissovittelijat, oppilaskunnan hallitus…? 

Miksi ei 😊 Tukioppilastoiminta sopii hyvin muiden koulun osallisuusryhmien rinnalle. Tukioppilastoiminnan vahvuutena on, että se on sekä kiusaamista että yksinäisyyttä ennaltaehkäisevää, oppilaiden itse suunnittelemaa ja sen vaikutukset ulottuvat koko kouluyhteisöön.  

Tukioppilaat toimivat päivittäin koulun arjessa näyttäen esimerkkiä kaverivastuusta, huomioimalla toisia positiivisesti ja huomaamalla tilanteita, joita koulun aikuiset eivät näe. Tukioppilaat kertovat huomioistaan koulun aikuisille.  

Tukioppilaat toimivat proaktiivisesti pyytäen yksin jääneitä mukaan toimintaan, järjestämällä tutustumisen paikkoja ja ehkäisemällä näin yksinäisyyttä. 

Oppilaiden osallisuus on tukioppilastoiminnan ydin. Tukioppilaiden toiminta vahvistaa yhteisöllisyyttä ja myönteistä ilmapiiriä, jotta jokainen koulun oppilas voisi tuntea itsensä arvostetuksi ja kuulluksi (kokemuksellinen osallisuus). Tukioppilastoiminta tarjoaa myös mahdollisuuden toiminnalliseen osallisuuteen: tekemään, vaikuttamaan ja toimimaan.  

Toimintaa käynnistäessä on tärkeää istua alas koulun muiden osallisuusryhmien ohjaajien kanssa ja täsmentää, mikä on kunkin toiminnan tavoite ja ydintoiminta sekä sopia ryhmien työnjaosta.  

Keitä alakoulun tukioppilaat ovat ja kuinka heidät valitaan?

Alakoulun tukioppilaat ovat monenlaisia 5.-6.-luokkalaisia, jotka ovat motivoituneita toimimaan sen eteen, että koulussa olisi kaikilla hyvä olla. Tukioppilaaksi haetaan esimerkiksi hakulomakkeella. Kaikki hakijat on hyvä haastatella. Kun koulussa on jo tukioppilaita, kannattaa heidät ottaa mukaan valitsemaan uusia tukareita

Miten tukioppilasohjaajaksi tullaan?

Tukioppilasohjaajan on tärkeä käydä ohjaajakoulutus. MLL järjestää ohjaajakoulutuksia säännöllisesti. Yläkouluille suunnattujen ohjaajakoulutusten lisäksi järjestetään myös alakouluille omia koulutuksia. Tukioppilasohjaaja täydentää osaamistaan vertaistapaamisissa ja täydennyskoulutuksissa.

Käyntö on osoittanut, että tukioppilasohjaajana on hyvä toimia ohjaajapari, joista ainakin toinen ei ole omaan luokkaan sidottu, vaan esim. erityisopettaja tai kouluvalmentaja.

Mistä saan tukea?

MLL:n piirijärjestöissä työskentelee koulu- ja nuorisotyön koordinaattori, jonka tehtävä on tukea oman alueen tukioppilaskouluja. Koordinaattorit auttavat mieluusti alkuun. Katso yhteystiedot

Miten toimintaa kannattaa suunnitella?

Tukioppilastoiminnassa on tärkeää, että tukarit pääsevät itse ideoimaan ja toteuttamaan toimintaa. Toiminnan suunnittelua ja toteuttamista auttaa vuosikello. Pohtikaa yhdessä tukioppilaiden kanssa, mihin asioihin tukioppilastoiminnalla erityisesti halutaan vaikuttaa ja idoikaa minkälaisin teoin ja tempauksin tavoitteita kohden kuljetaan. Kirjatkaa toiminnot vuosikelloon.

Mitä tukioppilaat tekevät?

Tukioppilastoiminnassa keskeistä ovat arjen pienet teot, hymyt ja moikkaukset. Tukioppilaat toimivat esimerkkeinä ja luovat toisia huomioivaa koulukulttuuria.  

Tukarit lisäävät yhteisöllisyyttä järjestämällä yhteisiä tapahtumia, haasteita ja toimintaa kuten välituntitoimintaa. Yhteisen tekemisen kautta oppilaat tutustuvat toisiinsa ja koulun me-henkilö lisääntyy.

Lisäksi tukareilla on tärkeä tehtävä toimia silminä ja korvina ja kertoa aikuisille, mikäli he näkevät kiusaamista tai ulkopuolelle jättämistä. Kiusaamistilanteiden ratkaiseminen on aina aikuisen vastuulla. Monissa kouluissa tukioppilaat kiertelevät välituntisin ja käyvät juttelemassa oppilaiden kanssa.

Miten alakoulun tukioppilastoiminta eroaa kummioppilastoiminnasta?

Monissa kouluissa toteutetaan kummioppilastoimintaa, jossa jokaiselle aloittavalle pikkukoululaiselle osoitetaan oma kummioppilas ylemmiltä luokilta. Tukioppilaita on vähemmän kuin kummioppilaita ja tukarit toimivat vapaaehtoisesti. Siinä missä kummioppilastoiminta on yksilöiden välistä, kohdistuu tukioppilastoiminta koko kouluyhteisöön. 

Miten alakoulun tukioppilastoiminta eroaa oppilaskuntatoiminnasta?

Oppilaskunnan tehtävänä on edistää oppilaiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista. Oppilaskunnan kautta oppilaiden on mahdollista saada äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa ja vaikuttaa kouluyhteisönsä kehittämiseen. Tukioppilastoiminnan tavoitteena on lisätä oppilaiden osallisuutta mutta sen lisäksi myös ehkäistä kiusaamista ja yksinäisyyttä. Tukioppilaiden pienet tärkeät teot koulun arjessa ja toisten huomioiminen vahvistavat myönteistä ja turvallista ilmapiiriä koulussa.  

Mitä hyötyä tukioppilastoiminnasta on alakoulussa?

Tukioppilastoiminta vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä, lisää oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja ennaltaehkäisee yksinäisyyttä ja kiusaamista. Tukioppilastoiminta sitouttaa oppilaat itse vaikuttamaan myönteiseen ja turvalliseen kouluilmapiiriin.

Tukioppilastoimintaa on tutkittu laajasti ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti toteutettuna sen on todettu lisäävän yhteisöllisyyttä ja ennaltaehkäisevän kiusaamista (Karvi 2022).

Miten alakoulun ja yläkoulun tukioppilastoiminta eroavat toisistaan?

Alakoulun tukioppilastoiminta keskittyy ennen kaikkea yhteisöllisyyden rakentamiseen ja yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn. Samalla ennaltaehkäistään kiusaamista. Yläkoulun tukioppilastoiminnassa kohderyhmänä ovat erityisesti uudet seiskaluokkalaiset. Alakoulussa tukioppilaiden kohderyhmänä on koko kouluyhteisö.

Miten tukioppilastoimintaa resursoidaan?

Kouluilla on eri tapoja resursoida tukioppilastoimintaa. Keskeistä on, että tukioppilasohjaajat saavat ohjaustyöhön riittävästi resursseja. Kun ollaan käynnistämässä uutta toimintaa, ohjaustyöhön tulisi varata vähintään 1 vuosiviikkotunti/ohjaaja.

Esimerkkejä resurssointiin: koulun kehittämisraha, kerhoraha, ylityökorvaus, tiimitunti. Joissain kouluissa tukioppilastoiminta on valinnaisaineena.

Sekä tukioppilaat että tukioppilasohjaajat tarvitsevat koulutusta työnsä tueksi. Tukioppilaiden peruskoulutuksen kesto on 8 oppituntia. Tukioppilastoiminnan ohjaajat käyvät MLL:n järjestämän ohjaajan peruskoulutuksen. Peruskoulutuksia järjestetään verkkokoulutuksina 2 kertaa vuodessa.


Ota yhteyttä

Kysyttävää?

Ota yhteyttä meihin!

tukioppilastoiminta(at)mll.fi

Tilaa kouluttaja

MLL:lta voi tilata kouluttajan oppilaille, tukioppilaille tai vanhempainiltaan. Koulutuksemme ovat toiminnallisia ja keskustelevia. Suurin osa koulutuksista on mahdollista toteuttaa myös etätoteutuksena.

Tilaa kouluttaja

Tukioppilas

Takaisin ylös