Siirry sisältöön

Laadukkaan toiminnan järjestäminen

Pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti toteutettuna tukioppilastoiminta täydentää koulun hyvinvointityötä. Tuloksellisuuden varmistamiseksi koko koulun henkilöstön on ymmärrettävä toiminnan tavoitteet ja mikä tukioppilastoiminnassa on mahdollista. Tukioppilasohjaajat vastaavat toiminnan toteutuksesta, mutta onnistuminen vaatii koko kouluyhteisön tuen. Toiminnan hyödyt näkyvät suoraan koulun arjessa kouluviihtyvyyden ja -hyvinvoinnin vahvistumisena.

Tukioppilastoiminta tulee kiinnittää osaksi koulun rakenteita. Toiminta tulee kirjata koulun vuosittaiseen toimintasuunnitelmaan ja sisällyttää osaksi koulun yhteisöllistä oppilashuoltoa.  Toiminta on hyvä kirjata myös koulun kiusaamisen vastaiseen suunnitelmaan.

12 askelta tukioppilastoiminnan aloittamiseen
  1. Käynnistystilaisuus
    Koulun johto ja henkilökunta tutustuvat tukioppilastoimintaan: mitä tukioppilastoiminta on ja miksi se aloitetaan. MLL:n piiritoimistosta voi pyytää työntekijän kertomaan tukioppilastoiminnasta henkilökunnalle.
  2. Nivominen koulun hyvinvointityöhön
    Missä toiminta- ja hyvinvointisuunnitelman mukaisissa toiminnoissa kaivattaisiin oppilaita vaikuttamaan asioihin, vertaisohjaajiksi tai järjestämään myönteistä ilmapiiriä edistävää toimintaa? Miten tukioppilaat tekevät yhteistyötä koulun muiden osallisuusryhmien kanssa (esim. oppilaskunta tai vertaissovittelijaoppilaat)? Millaista yhteistyötä tehdään opiskeluhuoltotyöryhmän kanssa? Miten tukioppilastoiminta kirjataan koulun hyvinvointisuunnitelmaan?
  3. Pitkän tähtäimen tavoitteet
    Mitä asioita koulun ilmapiirissä pitäisi vahvistaa? Ovatko esim. hyvinvointikyselyt tuottaneet tietoa kehittämiskohteista? Sovitaan yhteisistä tavoitteista.
  4. Rakenteet
    Onko tukioppilastoiminta valinnaisaine, kerhotoimintaa vai oppilaskuntatoiminnan kaltaista toimintaa? Sovitaan ohjaajien ajankäyttö ja palkkio sekä käytännön järjestelyt
  5. Tukioppilaiden ohjaaminen
    Valitaan tukioppilasohjaaja ja hänelle työpari. Ohjaaja voi olla esimerkiksi opettaja, koulunuorisotyöntekijä, kuraattori, terveydenhoitaja tai opinto-ohjaaja.
  6. Tukioppilasohjaajan tai ohjaajien perehdytys ja tuki
    Ohjaaja osallistuu MLL:n koulutukseen ja saa tukioppilastoiminnan aineistot.
  7. Valitaan tukioppilaat
    Esimerkiksi hakemus ja haastattelu tai pelkkä haastattelu.
  8. Koulutetaan tukioppilaat
    Kouluttaja-apua saa MLL:n piiritoimistosta tai ohjaaja voi kouluttaa heidät itse Tukioppilastoiminnan oppaan, Tukioppilaan työvihkon ja TukariMoodlen avulla.
  9. Lukuvuosisuunnitelma
    Tukioppilaat tekevät ohjaajan avulla toiminnalle lukuvuosisuunnitelman.
  10. Tukioppilaiden osallistumisen käytännöt selkeiksi
    Milloin ja missä tukioppilaat kokoontuvat? Miten tukioppilasryhmä pitää yhteyttä? Millä ehdoilla tukioppilas voi olla poissa omilta oppitunneilta?
  11. Tiedottaminen
    Toiminnan käynnistymisestä tiedotetaan koko kouluyhteisölle sekä vanhemmille: keitä tukioppilaat ovat ja mitä he tekevät. On tärkeää, että yhteisöllinen oppilashuolto ja tukioppilaat tuntevat toisiaan niin, että tukioppilaat tietävät kenelle ja millä tavoin kertoa huomaamastaan kiusaamisesta.
  12. Arviointi
    Tukioppilaat, ohjaaja ja koulun johto arvioivat ensimmäistä toimintavuotta. Muiden oppilaiden kokemuksia tukioppilastoiminnasta kerätään MLL:n kyselyllä (esim. Tukioppilastoiminnan kysely oppilaille). Arvioinnin tulokset huomioidaan seuraavan lukuvuoden suunnittelussa

Huomio! Tukioppilastoiminnan materiaaleista löytyy kaikki tarvittavat materiaalit.

 

Tukioppilastoiminnan kehittämisen ja arvioinnin tueksi on tehty laatusuositukset. Toiminnalla tulee olla riittävät resurssit ja sen tavoitteiden tulee olla selkeät.  Tämän lisäksi tukioppilaat ja tukioppilasohjaajat tarvitsevat koulutusta ja aikaa toiminnan toteuttamiseen.

MLL:n tukioppilastoiminnan laatusuositukset
  • 12 tunnin peruskoulutus (sisältää myös toiminnan suunnittelun)
  • toimintasuunnitelman tekeminen lukuvuodeksi
  • säännölliset kokoontumiset ja selkeä työnjako toiminnan suunnittelemiseksi
  • aktiivista toimintaa läpi lukuvuoden.

  • MLL:n tukioppilasohjaajan peruskoulutus
  • vähintään yksi työpari (kuraattori, erityisopettaja, kouluvalmentaja tm.)
  • työaikaa vähintään tunti viikossa tukioppilastoimintaan
  • MLL:n tukioppilasohjaajan jatkokoulutus tai ohjaajatapaaminen vähintään joka kolmas vuosi
  • MLL:n tukioppilastoiminnan ohjaajakirjeen tilaaminen
  • MLL:n tukioppilastoiminnan materiaalien hyödyntäminen

  • koulun vuosisuunnitelmassa ja/tai opiskeluhuollon suunnitelmassa
  • tukioppilastoiminnan rooli osana koulun kiusaamisen vastaista työtä määritelty ja selkeä
  • riittävä tuki koulun johdolta
  • koulun oppilailla ja henkilökunnalla tieto, ketkä toimivat tukioppilaina
  • koulun henkilökunnalla tieto tukioppilastoiminnan tavoitteista ja toimintamalleista
  • tukioppilastoiminta näkyvää
  • tukioppilastoiminnan vuosittainen arviointi
  • yhteistyö nuorisotoimen, MLL:n paikallisyhdistyksen tai muun toimijan kanssa

 


Tavoitteet ja arvot

Tukioppilaiden toiminta vuoden aikana

Tarinoita tukioppilastoiminnasta

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Lisätietoa

Takaisin ylös