Laadukkaan toiminnan järjestäminen
Pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti toteutettuna tukioppilastoiminta täydentää koulun hyvinvointityötä. Tuloksellisuuden varmistamiseksi koko koulun henkilöstön on ymmärrettävä toiminnan tavoitteet ja mikä tukioppilastoiminnassa on mahdollista. Tukioppilasohjaajat vastaavat toiminnan toteutuksesta, mutta onnistuminen vaatii koko kouluyhteisön tuen. Toiminnan hyödyt näkyvät suoraan koulun arjessa kouluviihtyvyyden ja -hyvinvoinnin vahvistumisena.
Tukioppilastoiminta tulee kiinnittää osaksi koulun rakenteita. Toiminta tulee kirjata koulun vuosittaiseen toimintasuunnitelmaan ja sisällyttää osaksi koulun yhteisöllistä oppilashuoltoa. Toiminta on hyvä kirjata myös koulun kiusaamisen vastaiseen suunnitelmaan.
12 askelta tukioppilastoiminnan aloittamiseen
- Käynnistystilaisuus
Koulun johto ja henkilökunta tutustuvat tukioppilastoimintaan: mitä tukioppilastoiminta on ja miksi se aloitetaan. MLL:n piiritoimistosta voi pyytää työntekijän kertomaan tukioppilastoiminnasta henkilökunnalle. - Nivominen koulun hyvinvointityöhön
Missä toiminta- ja hyvinvointisuunnitelman mukaisissa toiminnoissa kaivattaisiin oppilaita vaikuttamaan asioihin, vertaisohjaajiksi tai järjestämään myönteistä ilmapiiriä edistävää toimintaa? Miten tukioppilaat tekevät yhteistyötä koulun muiden osallisuusryhmien kanssa (esim. oppilaskunta tai vertaissovittelijaoppilaat)? Millaista yhteistyötä tehdään opiskeluhuoltotyöryhmän kanssa? Miten tukioppilastoiminta kirjataan koulun hyvinvointisuunnitelmaan? - Pitkän tähtäimen tavoitteet
Mitä asioita koulun ilmapiirissä pitäisi vahvistaa? Ovatko esim. hyvinvointikyselyt tuottaneet tietoa kehittämiskohteista? Sovitaan yhteisistä tavoitteista. - Rakenteet
Onko tukioppilastoiminta valinnaisaine, kerhotoimintaa vai oppilaskuntatoiminnan kaltaista toimintaa? Sovitaan ohjaajien ajankäyttö ja palkkio sekä käytännön järjestelyt - Tukioppilaiden ohjaaminen
Valitaan tukioppilasohjaaja ja hänelle työpari. Ohjaaja voi olla esimerkiksi opettaja, koulunuorisotyöntekijä, kuraattori, terveydenhoitaja tai opinto-ohjaaja. - Tukioppilasohjaajan tai ohjaajien perehdytys ja tuki
Ohjaaja osallistuu MLL:n koulutukseen ja saa tukioppilastoiminnan aineistot. - Valitaan tukioppilaat
Esimerkiksi hakemus ja haastattelu tai pelkkä haastattelu. - Koulutetaan tukioppilaat
Kouluttaja-apua saa MLL:n piiritoimistosta tai ohjaaja voi kouluttaa heidät itse Tukioppilastoiminnan oppaan, Tukioppilaan työvihkon ja TukariMoodlen avulla. - Lukuvuosisuunnitelma
Tukioppilaat tekevät ohjaajan avulla toiminnalle lukuvuosisuunnitelman. - Tukioppilaiden osallistumisen käytännöt selkeiksi
Milloin ja missä tukioppilaat kokoontuvat? Miten tukioppilasryhmä pitää yhteyttä? Millä ehdoilla tukioppilas voi olla poissa omilta oppitunneilta? - Tiedottaminen
Toiminnan käynnistymisestä tiedotetaan koko kouluyhteisölle sekä vanhemmille: keitä tukioppilaat ovat ja mitä he tekevät. On tärkeää, että yhteisöllinen oppilashuolto ja tukioppilaat tuntevat toisiaan niin, että tukioppilaat tietävät kenelle ja millä tavoin kertoa huomaamastaan kiusaamisesta. - Arviointi
Tukioppilaat, ohjaaja ja koulun johto arvioivat ensimmäistä toimintavuotta. Muiden oppilaiden kokemuksia tukioppilastoiminnasta kerätään MLL:n kyselyllä (esim. Tukioppilastoiminnan kysely oppilaille). Arvioinnin tulokset huomioidaan seuraavan lukuvuoden suunnittelussa
Huomio! Tukioppilastoiminnan materiaaleista löytyy kaikki tarvittavat materiaalit.
Tukioppilastoiminnan kehittämisen ja arvioinnin tueksi on tehty laatusuositukset. Toiminnalla tulee olla riittävät resurssit ja sen tavoitteiden tulee olla selkeät. Tämän lisäksi tukioppilaat ja tukioppilasohjaajat tarvitsevat koulutusta ja aikaa toiminnan toteuttamiseen.
MLL:n tukioppilastoiminnan laatusuositukset
- 12 tunnin peruskoulutus (sisältää myös toiminnan suunnittelun)
- toimintasuunnitelman tekeminen lukuvuodeksi
- säännölliset kokoontumiset ja selkeä työnjako toiminnan suunnittelemiseksi
- aktiivista toimintaa läpi lukuvuoden.
- MLL:n tukioppilasohjaajan peruskoulutus
- vähintään yksi työpari (kuraattori, erityisopettaja, kouluvalmentaja tm.)
- työaikaa vähintään tunti viikossa tukioppilastoimintaan
- MLL:n tukioppilasohjaajan jatkokoulutus tai ohjaajatapaaminen vähintään joka kolmas vuosi
- MLL:n tukioppilastoiminnan ohjaajakirjeen tilaaminen
- MLL:n tukioppilastoiminnan materiaalien hyödyntäminen
- koulun vuosisuunnitelmassa ja/tai opiskeluhuollon suunnitelmassa
- tukioppilastoiminnan rooli osana koulun kiusaamisen vastaista työtä määritelty ja selkeä
- riittävä tuki koulun johdolta
- koulun oppilailla ja henkilökunnalla tieto, ketkä toimivat tukioppilaina
- koulun henkilökunnalla tieto tukioppilastoiminnan tavoitteista ja toimintamalleista
- tukioppilastoiminta näkyvää
- tukioppilastoiminnan vuosittainen arviointi
- yhteistyö nuorisotoimen, MLL:n paikallisyhdistyksen tai muun toimijan kanssa
Tukioppilaiden toiminta vuoden aikana
Tarinoita tukioppilastoiminnasta
Ladattavat materiaalit
Aiheeseen liittyvät
- Tukioppilastoiminnan arviointi
- Blogi: Kiusaamisen vastaisessa työssä tärkeää on yhteinen päämäärä
- Kiusaamista ehkäisevien sekä hyvinvointia ja työrauhaa parantavien menetelmien arviointi (Karvi 2022)
- Kiusaamisen vastaiset menetelmät ovat tärkeä tuki kouluille – tuloksellinen käyttö edellyttää sitoutumista ja resursseja (Karvi 2022)
- Tukioppilastoiminnan kysely oppilaille