Siirry sisältöön

Tavoitteet ja arvot

Tukioppilaat toimivat koulussa silminä ja korvina. He rakentavat hyvää ryhmähenkeä ja kiusaamisen vastaista normia sekä huolehtivat, ettei ketään jätetä ulkopuolelle. 

Tukioppilastoiminnalla on kolme tavoitetta ja kuusi arvoa. Arvoilla ja tavoitteilla on keskeinen rooli toiminnassa. Ne luovat suunnan ja perustan ja ohjaavat tukioppilaiden toimintaa ja vuorovaikutusta muiden oppilaiden kanssa. Tavoitteet auttavat keskittymään siihen, miten tukioppilaat voivat parhaiten tukea kouluyhteisön hyvinvointia, edistää turvallista ja myönteistä kouluilmapiiriä ja ehkäistä kiusaamista.

Vahvistaa myönteistä ja turvallista ilmapiiriä

Tukioppilaiden toiminta lisää myönteistä ja turvallista ilmapiiriä, mikä edistää oppilaiden kouluviihtyvyyttä. Turvallisen ilmapiirin tunnistaa siitä, että oppilas tuntee tulleensa kuulluksi, nähdyksi ja arvostetuksi omana itsenään. Turvallinen ilmapiiri edistää oppimista.

Tukioppilastoiminta on ennen kaikkea arjen pieniä tekoja, välittämistä, toisen huomioimista, mukaan ottamista, moikkaamista ja kuulumisten kysymistä.

 

Lisätä oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä

Tukioppilastoiminta edistää sekä tukioppilaiden että koko koulun oppilaiden osallisuutta vahvistamalla yhteisöllisyyttä ja luomalla mahdollisuuksia vaikuttaa koulun arkeen.

Osallisuuden kokemus on keskeistä oppilaan hyvinvoinnille. Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen on myös kiusaamista ehkäisevää työtä.

 

Ehkäistä kiusaamista ja yksinäisyyttä

Tukioppilaat toimivat roolimalleina, luovat turvallista ilmapiiriä, ryhmäyttävät uusia oppilaita ja järjestävät yhteisöllisiä tapahtumia. He toimivat silminä kiusaamistilanteissa, tarjoten tukea kiusatuille ja rohkaisten kaikkia ottamaan vastuuta toistensa hyvinvoinnista.

Ennaltaehkäisevän työn lisäksi tukioppilastoiminnalla on annettavaa myös muulle koulun kiusaamisen vastaiselle työlle. Vaikka kiusaamistapausten selvittäminen on aina aikuisten vastuulla, tukioppilailla voi olla merkittävä rooli kiusaamisen huomaamisessa, siihen puuttumisessa ja kiusaamista kokeneen tukemisessa.

Tukioppilaat ovat siellä, missä muutkin oppilaat ovat, silminä ja korvina. Tukioppilaat  kertoa huomaamistaan tilanteista koulun henkilökunnalle. Mitä nopeammin tieto ongelmista saadaan koulun aikuisille, sitä nopeammin niitä päästään myös ratkomaan.

  1. Yhdenvertaisuus
    Yhdenvertaisuus tarkoittaa jokaisen yksilön arvostamista omana itsenään. Tukioppilastoiminta vahvistaa kykyä arvostaa sekä itseään että toisia yhdenvertaisina ja ainutlaatuisina yksilöinä. Tukioppilaan tehtävä on levittää yhdenvertaisuuden ajatusta kouluyhteisössä.
  2. Vapaaehtoisuus
    Tukioppilaiden vapaaehtoisuus ilmenee haluna kantaa vastuuta ja toimia kouluyhteisön hyväksi. Jokaisen panosta arvostetaan yhteisessä toiminnassa, ja kaikille löytyy oma roolinsa tukioppilastoiminnassa. Vapaaehtoistyötä tehdään omien voimavarojen mukaan, koulutyötä kuormittamatta.
  3. Ilo
    Ilo näkyy tukioppilastoiminnassa yhteisöllisyytenä, yhdessä tekemisen riemuna ja onnistumisen kokemuksina. Yhteiset tapahtumat, tempaukset ja ryhmäytymishetket tuovat iloa niin tukioppilaille kuin koko kouluyhteisölle, vahvistaen yhteenkuuluvuuden tunnetta ja hyvää mieltä kaikille.
  4. Luottamuksellisuus
    Tukioppilas arvostaa ja vaalii hänelle annettua luottamusta. Vakavissa asioissa tukioppilaan tulee ottaa huoli puheeksi koulun aikuisen kanssa, ja tukioppilaalla on oikeus puhua aikuisen kanssa luottamuksellisesti.
  5. Lapsuuden ja nuoruuden arvostus
    Tukioppilastoiminta tarjoaa oppilaille mahdollisuuden vaikuttaa omaan ympäristöönsä. Lapset ja nuoret ovat oman elämänsä asiantuntijoita, ja vertaistuella on suuri merkitys lapsuudessa ja nuoruudessa. Yhteisön tuki, osallistaminen ja kannustaminen auttavat nuoria kasvamaan ja kehittymään omilla vahvuuksillaan.
  6. Osallisuus ja oppilaiden äänen kuuluminen
    Tukioppilastoiminnassa korostuu oppilaan mielipiteiden ja kokemusten kuuleminen. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa. Toiminta rohkaisee oppilaita ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja ympäristöstään, mikä vahvistaa heidän osallisuuttaan ja ääntään koulun arjessa.

Laadukkaan toiminnan järjestäminen

Tukioppilaiden toiminta vuoden aikana

Tarinoita tukioppilastoiminnasta

Aiheeseen liittyvät

Lisätietoa

Takaisin ylös