MLL:n Hyvinvointikyselyn raportti 2021
MLL on toteuttanut Hyvinvointikyselyä yhdessä koulujen kanssa lokakuusta 2018 lähtien. Ensimmäinen väliraportti tuloksista on julkaistu 28.1.2021, ja se on luettavissa tämän sivun alareunasta.
Hyvinvointikyselyn tavoitteena oli saada tietoa oppilaiden näkemyksistä liittyen:
1) oppilaiden osallisuuteen koulussa,
2) opettajien ja oppilaiden välisiin suhteisiin ja
3) kiusaamiseen.
Raportissa käsitellään 17 454 oppilaan vastauksia (4993 alakoululaista, 11 719 yläkoululaista ja 696 toisen asteen opiskelijaa).
Keskeiset tulokset: Oppilaat haluavat koulussa vaikuttaa erityisesti
1) toimintakulttuuriin: moninaisuutta hyväksyvämmän ilmapiirin rakentamiseen ja sääntöjen ja rangaistusten selkeyteen
2) käytännön asioihin, kuten kouluruokaan ja aikatauluihin (koulun alkamisajat, kokeiden ruuhkautuminen ym.)
3) oppilaiden kokemaan kohteluun: kiusaamisen ja syrjinnän estämiseen ja avun saamisen helpottamiseen
4) opetus- ja luokkatilanteiden turvallisuuteen, työrauhaan, tuntien sisältöön ja toteutustapoihin.
Ne, jotka eivät halunneet vaikuttaa, kertoivat sen johtuvan joko siitä, että ei kiinnosta tai usko siitä olevan hyötyä, tai siitä, että kokevat kaiken olevan hyvin koulussa. Opettajien ja oppilaiden välisissä suhteissa oppilaat toivovat, että opettajat olisivat kiinnostuneita oppilaista, kysyisivät joskus kuulumisia, puuttuisivat aktiivisesti kiusaamiseen ja seuraisivat, että kiusaaminen oikeasti loppuu. Kiusaamista ja yksinäisyyttä kokeneilla on muita huonommat kokemukset kaikilla kyselyssä tarkastelluilla osa-alueilla.
Koulun ilmapiiriin liittyen noin 20 % oppilaista koki, että koulussa voi saada arvostusta kiusaamalla muita, ja 30 % koki, että koulussa pitää varoa ja käyttäytyä tietyllä tavalla, jotta ei tulisi kiusatuksi tai loukkaavasti kohdelluksi.
MLL:n Hyvinvointikyselyn raportti vuosilta 2018-2020Hyvinvointikyselyn kysymykset