Siirry sisältöön

Osio 5. Aikaseikkailun aloittaminen

Pakkaa reppusi ja seikkaile tulevaisuuteen!

Kerhon slogan kannustaa niin kerholaisia kuin ohjaajia seikkailuun. Tässä viimeisessä osiossa tutustut kerho-ohjelmiin ja materiaaleihin: Aikaseikkailu kestävä kehitys ja Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito.

Syventävästä osiosta löydät kokemuksia ja vinkkejä Aikaseikkailu-kerhojen toteuttamiseen.

 


Kannustamme Aikaseikkailu-kerhon aikana yhdessä leikittelyyn, hassutteluun, ihmettelyyn ja oivaltamiseen.

Kerhojen ohjelmarunko

Jotta leikillisyydelle ja mielikuvitukselle olisi kerhossa tilaa, on ohjelma, tehtävät sekä säännöt tehty selkeiksi. Tapaamiskerrat pohjautuvat turvalliseen ja toistuvaan rytmiin:

  1. Lämmittely

    Kuunneltava tarina huipentuu viimeiseen kerhokertaan. Tarinan kuuntelu tarjoaa mahdollisuuden rauhoittua ja orientoitua kerhokerran aiheeseen. Tapaamiskerran tarina kestää noin 2-4 minuuttiin.

  2. Omat tehtävät

    Verkkotehtävät tarjoavat tietoa kerhokerran teemaan liittyen. Kerhokerrat 2–9 pitävät sisällään kolme interaktiivista verkossa toteutettavaa tehtävää – muistipelejä, visoja, pulmia ja videoita.

  3. Ryhmätehtävä

    Kerhokertojen ryhmätehtävät kutsuvat ihmettelemään, ideoimaan ja hassuttelemaan yhdessä. Ryhmätehtävistä kerholaiset ansaitsevat osaamismerkkejä.

  4. Purku

    Kerhokerran päättyy yhteiseen purkuun, jossa tutustutaan Aikaseikkailijoihin ja pohditaan, mitä kerhokerralla opittiin ja mitä seuraavalla kerhokerralla tehdään. Poikkeuksena tähän ovat ensimmäinen ja viimeinen kerhokerta, joissa toteutus on hiukan erilainen.

Aikaseikkailu kestävä kehitys -kerho-ohjelma

Aikaseikkailu kestävä kehitys-kerhon materiaaleja

Kerho käsittelee ympäristöä ja luontoa

Erityisesti keskitytään lapsen lähiympäristöön, arjen toimiin ja kestävään kehitykseen. Tutusta vielä tarkemmin kerhokertoihin kuvakarusellin avulla.

Tarkemmin kerhokerrat ovat avattu ohjaajan oppaassa.

 

Kerhomateriaalit

  1. Ohjaajan opas ja tulostettavat materiaalit

    Ohjaajan opas pitää sisällään jokaisen kerhokerran ohjelman, tavoitteet, listauksen tarvittavista materiaaleista, tulostettavat liitteet, kuunneltavan tarinan ja materiaalit aikahyppy pakohuoneseikkailun toteuttamiseen.
    Opas löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta: mll.fi/aikaseikkailu/ohjaajanopas.

  2. Kerhovihko ja osaamismerkit

    Tilaa maksuttomat materiaalit suoraan MLL:n verkkokaupasta (kauppa.mll.fi). Postitse saapuva materiaalipaketti sisältää: 10 kerhovihkoa osaamismerkit tarroina ja osaamisjulisteen. Huomio. Jos kerholaisten määrä on yli kymmenen, niin materiaalipaketteja voi tilata kerhon toteuttamiseen tarvittavan määrän. Postituskulut ovat maksettu.

  3. Verkkotehtävät

    Passin omat tehtävät löytyvät verkosta osoitteesta aikaseikkailu.fi. Verkkotehtävät ovat  vapaasti käytettävissä myös muussa opetus- ja ohjaustyössä.

Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito -kerho-ohjelma

Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito -kerhon materiaaleja

Kerho käsittelee vimpaimia ja mediaa

Erityisesti keskitytään ympäröivään yhteiskuntaan, teknologian kehitykseen ja mediataitoihin. Tutusta vielä tarkemmin kerhokertoihin kuvakarusellin avulla.


Tarkemmin kerhokerrat ovat avattu ohjaajan oppaassa.

 

Kerhomateriaalit

  1. Ohjaajan opas ja tulostettavat materiaalit

    Ohjaajan opas pitää sisällään jokaisen kerhokerran ohjelman, tavoitteet, listauksen tarvittavista materiaaleista, tulostettavat liitteet, kuunneltavan tarinan ja materiaalit aikahyppy pakohuoneseikkailun toteuttamiseen.
    Opas löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta: mll.fi/aikaseikkailu/ohjaajanopas.

  2. Kerhovihko ja osaamismerkit

    Tilaa maksuttomat materiaalit suoraan MLL:n verkkokaupasta (kauppa.mll.fi). Postitse saapuva materiaalipaketti sisältää: 10 kerhovihkoa osaamismerkit tarroina, osaamisjulisteen ja Tivoli Utopia Junior -lautapelin. Huomio. Jos kerholaisten määrä on yli kymmenen, niin materiaalipaketteja voi tilata kerhon toteuttamiseen tarvittavan määrän. Postituskulut ovat maksettu.

  3. Verkkotehtävät

    Lokikirjan tehtävät löytyvät verkosta osoitteesta aikaseikkailu.fi. Verkkotehtävät ovat  vapaasti käytettävissä myös muussa opetus- ja ohjaustyössä.

Yhteenveto

Onneksi olkoon, koulutus on paketissa!  Lisäksi syventävästä osiosta löydät kokemuksia Aikaseikkailu-kerhoista.

Lisäksi annathan meille palautetta koulutuksesta Lopetus-osiossa. Toivomme, että pohdit myös omaa oppimistasi ja sitä, mitä lähdet Aikaseikkailu-kerhossa kokeilemaan käytännössä.

Syventävä osio

Kokemuksia Aikaseikkailu-kerhosta

HUOMIO: Tutustu syventävään osioon heti tai palaa aiheeseen silloin, kun se on sinulle ajankohtainen.

Olemme koonneet kerho-ohjaajilta saatuja huomioita ja neuvoja Aikaseikkailu-kerhon toteuttamiseen. Videolta löytyy myös lasten kokemuksia.

Lasten kokemukset alkavat 1:24 minuutin kohdalta. 


Kerho-ohjelma

  • Käytin kerhon runkoa ja toteutin sisältöä luovasti niin, että se sopi käsiteltävään asiaan.
  • Kerhokerran ohjelma oli meille liian pitkä vedettävissä 90 minuutissa, joten valitsimme useista verkkotehtävistä aina yhden, jonka toteutimme yhdessä.
  • Tiivistin ohjelmaa, sillä meillä oli kerhon pitämiseen aikaa vain 45–60 minuuttia. Annoin verkkotehtävät yleensä kotona tehtäväksi ja osan teimme kerhossa yhdessä. Annoin myös vihkot kotiin, jotta niitä sai, viimeistelle rauhassa.
  • Kerho-ohjelma vaikutti haastavalta toteuttaa vilkkaan poikaryhmän kanssa. Keskityimme ryhmätehtäviin ja osaamismerkkeihin kerhokerroilla. Kaikki muut olivat plussaa.

Tarina

  • Lapset pitivät tallenteen kuuntelemisesta aina kerhon alussa.

Aikaseikkailija-hahmo

  • Osa lapsista halusi toteuttaa Aikaseikkailijan itse piirtämällä ja osa halusi hyödyntää Aikaseikkailija osia, jotka löytyvät kerhovihkosta. Kummatkin vaihtoehdot ovat hyviä. Lasta kannattaa kannustaa tekemään päätöksen itse.
  • Oman Aikaseikkailijan suunnittelussa oppilaat halusivat enemmän vapauksia. Leikkasin ja liimasin pyynnöstä tyhjän valkoisen alueen kerhovihkoon, jolle kerholaiset saivat piirtää oman hahmonsa.

Omat tehtävät

  • Osa lapsista toimi itseohjautuvasti ja toteuttivat verkkotehtäviä yksin tai parin kanssa yhdessä. Erityisesti tehtävät, joissa oli video toimivat hyvin kun katsoimme videon yhdessä.
  • Verkkotehtävät toteutimme yhteisesti Smartboardilla.

Osaamismerkit

  • Vahvuusmerkit olivat odotetut. Lisätukea vahvuuskeskusteluun saa julisteesta, joka kannattaa olla, vaikka luokan seinällä.
  • Kerhossa toimi parhaiten, että kävimme yhdessä läpi kerhokerran osaamismerkit. Luin osaamismerkin kuvauksen ja keksimme niihin lisää esimerkkejä yhdessä.
  • Kannustin jokaista pohtimaan ensin itse, että minkä osaamismerkin koki ansaitsevansa ryhmätehtävän perusteella. Sen jälkeen, piti vielä kysyä yhdeltä ryhmäläiseltä mielipidettä omaan ehdotukseen. Tämän jälkeen lapset saivat ottaa merkin.
  • Jos joku oli poissa kerhokerralta, niin annoin mahdollisuuden saada osaamismerkin vihkoon. Tutustuimme kerhokerran osaamismerkkeihin ja kerholainen sai valita itselleen osaamismerkin oman koulupäivän tai vapaa-ajan tapahtuman perusteella.

Aikaseikkailu kestävä kehitys -kerhon aikahyppy

  • Lapset odottivat tätä kovasti. Mietin etukäteen, että minkälaiset lapsiryhmät toimivat. En toteuttanut liian suuria ryhmiä ja huolehdin, että jokaisessa ryhmällä on kaikenlaisia oppijoita.
  • Varmistin, että QR-koodin lukija toimi laitteilla, jotta lapset pääsivät saman tien etsimään vihjeitä.
  • Tarvitsin suurta mielenhallintaa ja rauhallisuutta olla puuttumatta. Lapset kysyivät neuvoa mutta en antanut vastauksia. Kannustin vain jatkamaan pulman parissa ja lukemaan tehtävänannon uudestaan.

Aikahyppy tulevaisuuslukutaito -kerhon aikahyppy

  • Pelinappuloiden etsintään kerholaiset saivat aikaa. Oma pelinappula piti löytää kerhotilasta.
  • Iso pehmeä noppa toimi hyvin pelin aikana.

Tiimityötä, pulmien ratkomista, itsevarmuutta, kierrätystä, hyönteisiä, nokkosia ja seikkailua. Näin alakoululaiset kuvasivat Aikaseikkailu-kerhokokemuksiaan.

LUKUVINKKI: Lasten kokemuksia Aikaseikkailu-kerhoista, 2021

Takaisin ylös