Käytämme evästeitä parantaaksemme sivujemme käyttäjäystävällisyyttä ja toimivuutta. Jatkamalla verkkosivuilla vierailua, hyväksyt evästeiden käytön vieraillessa Mannerheimin Lastensuojeluliiton verkkosivustolla. Lisätietoja.
Ovat tarpeen sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.
Luovat tilastollista tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivua ja tiivistävät pyyntöjen toteutuksen nopeutta.
Keräävät tietoa ja analysoivat, kuinka loppukäyttäjä käyttää verkkosivuja ja mitä mahdollista mainontaa käyttäjä on nähnyt ennen vierailuaan verkkosivuilla. Koordinoivat ja mittaavat mainoksia. Käytämme yhtä tai useampaa evästettä verkkomarkkinointiin ja kohdentamistarkoituksiin sekä kiinnostuksen kohteisiin perustuvan käyttäjäprofiilin luomiseen.
Kerhon slogan kannustaa niin kerholaisia kuin ohjaajia seikkailuun. Tässä viimeisessä osiossa tutustut kerho-ohjelmiin ja materiaaleihin: Aikaseikkailu kestävä kehitys ja Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito.
Syventävästä osiosta löydät kokemuksia ja vinkkejä Aikaseikkailu-kerhojen toteuttamiseen.
Kannustamme Aikaseikkailu-kerhon aikana yhdessä leikittelyyn, hassutteluun, ihmettelyyn ja oivaltamiseen.
Kerhojen ohjelmarunko
Jotta leikillisyydelle ja mielikuvitukselle olisi kerhossa tilaa, on ohjelma, tehtävät sekä säännöt tehty selkeiksi. Tapaamiskerrat pohjautuvat turvalliseen ja toistuvaan rytmiin:
Lämmittely
Kuunneltava tarina huipentuu viimeiseen kerhokertaan. Tarinan kuuntelu tarjoaa mahdollisuuden rauhoittua ja orientoitua kerhokerran aiheeseen. Tapaamiskerran tarina kestää noin 2-4 minuuttiin.
Omat tehtävät
Verkkotehtävät tarjoavat tietoa kerhokerran teemaan liittyen. Kerhokerrat 2–9 pitävät sisällään kolme interaktiivista verkossa toteutettavaa tehtävää – muistipelejä, visoja, pulmia ja videoita.
Ryhmätehtävä
Kerhokertojen ryhmätehtävät kutsuvat ihmettelemään, ideoimaan ja hassuttelemaan yhdessä. Ryhmätehtävistä kerholaiset ansaitsevat osaamismerkkejä.
Purku
Kerhokerran päättyy yhteiseen purkuun, jossa tutustutaan Aikaseikkailijoihin ja pohditaan, mitä kerhokerralla opittiin ja mitä seuraavalla kerhokerralla tehdään. Poikkeuksena tähän ovat ensimmäinen ja viimeinen kerhokerta, joissa toteutus on hiukan erilainen.
Aikaseikkailu kestävä kehitys -kerho-ohjelma
Kerho käsittelee ympäristöä ja luontoa
Erityisesti keskitytään lapsen lähiympäristöön, arjen toimiin ja kestävään kehitykseen. Tutusta vielä tarkemmin kerhokertoihin kuvakarusellin avulla.
Tarkemmin kerhokerrat ovat avattu ohjaajan oppaassa.
Kerhomateriaalit
Ohjaajan opas ja tulostettavat materiaalit
Ohjaajan opas pitää sisällään jokaisen kerhokerran ohjelman, tavoitteet, listauksen tarvittavista materiaaleista, tulostettavat liitteet, kuunneltavan tarinan ja materiaalit aikahyppy pakohuoneseikkailun toteuttamiseen.
Opas löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta: mll.fi/aikaseikkailu/ohjaajanopas.
Kerhovihko ja osaamismerkit
Tilaa maksuttomat materiaalit suoraan MLL:n verkkokaupasta (kauppa.mll.fi). Postitse saapuva materiaalipaketti sisältää: 10 kerhovihkoa osaamismerkit tarroina ja osaamisjulisteen. Huomio. Jos kerholaisten määrä on yli kymmenen, niin materiaalipaketteja voi tilata kerhon toteuttamiseen tarvittavan määrän. Postituskulut ovat maksettu.
Verkkotehtävät
Passin omat tehtävät löytyvät verkosta osoitteesta aikaseikkailu.fi. Verkkotehtävät ovat vapaasti käytettävissä myös muussa opetus- ja ohjaustyössä.
Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito -kerho-ohjelma
Kerho käsittelee vimpaimia ja mediaa
Erityisesti keskitytään ympäröivään yhteiskuntaan, teknologian kehitykseen ja mediataitoihin. Tutusta vielä tarkemmin kerhokertoihin kuvakarusellin avulla.
Tarkemmin kerhokerrat ovat avattu ohjaajan oppaassa.
Kerhomateriaalit
Ohjaajan opas ja tulostettavat materiaalit
Ohjaajan opas pitää sisällään jokaisen kerhokerran ohjelman, tavoitteet, listauksen tarvittavista materiaaleista, tulostettavat liitteet, kuunneltavan tarinan ja materiaalit aikahyppy pakohuoneseikkailun toteuttamiseen.
Opas löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta: mll.fi/aikaseikkailu/ohjaajanopas.
Kerhovihko ja osaamismerkit
Tilaa maksuttomat materiaalit suoraan MLL:n verkkokaupasta (kauppa.mll.fi). Postitse saapuva materiaalipaketti sisältää: 10 kerhovihkoa osaamismerkit tarroina, osaamisjulisteen ja Tivoli Utopia Junior -lautapelin. Huomio. Jos kerholaisten määrä on yli kymmenen, niin materiaalipaketteja voi tilata kerhon toteuttamiseen tarvittavan määrän. Postituskulut ovat maksettu.
Verkkotehtävät
Lokikirjan tehtävät löytyvät verkosta osoitteesta aikaseikkailu.fi. Verkkotehtävät ovat vapaasti käytettävissä myös muussa opetus- ja ohjaustyössä.
Yhteenveto
Onneksi olkoon, koulutus on paketissa! Lisäksi syventävästä osiosta löydät kokemuksia Aikaseikkailu-kerhoista.
Lisäksi annathan meille palautetta koulutuksesta Lopetus-osiossa. Toivomme, että pohdit myös omaa oppimistasi ja sitä, mitä lähdet Aikaseikkailu-kerhossa kokeilemaan käytännössä.
Syventävä osio
Kokemuksia Aikaseikkailu-kerhosta
HUOMIO:Tutustu syventävään osioon heti tai palaa aiheeseen silloin, kun se on sinulle ajankohtainen.
Olemme koonneet kerho-ohjaajilta saatuja huomioita ja neuvoja Aikaseikkailu-kerhon toteuttamiseen. Videolta löytyy myös lasten kokemuksia.
Lasten kokemukset alkavat 1:24 minuutin kohdalta.
Kerho-ohjelma
Käytin kerhon runkoa ja toteutin sisältöä luovasti niin, että se sopi käsiteltävään asiaan.
Kerhokerran ohjelma oli meille liian pitkä vedettävissä 90 minuutissa, joten valitsimme useista verkkotehtävistä aina yhden, jonka toteutimme yhdessä.
Tiivistin ohjelmaa, sillä meillä oli kerhon pitämiseen aikaa vain 45–60 minuuttia. Annoin verkkotehtävät yleensä kotona tehtäväksi ja osan teimme kerhossa yhdessä. Annoin myös vihkot kotiin, jotta niitä sai, viimeistelle rauhassa.
Kerho-ohjelma vaikutti haastavalta toteuttaa vilkkaan poikaryhmän kanssa. Keskityimme ryhmätehtäviin ja osaamismerkkeihin kerhokerroilla. Kaikki muut olivat plussaa.
Tarina
Lapset pitivät tallenteen kuuntelemisesta aina kerhon alussa.
Aikaseikkailija-hahmo
Osa lapsista halusi toteuttaa Aikaseikkailijan itse piirtämällä ja osa halusi hyödyntää Aikaseikkailija osia, jotka löytyvät kerhovihkosta. Kummatkin vaihtoehdot ovat hyviä. Lasta kannattaa kannustaa tekemään päätöksen itse.
Oman Aikaseikkailijan suunnittelussa oppilaat halusivat enemmän vapauksia. Leikkasin ja liimasin pyynnöstä tyhjän valkoisen alueen kerhovihkoon, jolle kerholaiset saivat piirtää oman hahmonsa.
Omat tehtävät
Osa lapsista toimi itseohjautuvasti ja toteuttivat verkkotehtäviä yksin tai parin kanssa yhdessä. Erityisesti tehtävät, joissa oli video toimivat hyvin kun katsoimme videon yhdessä.
Vahvuusmerkit olivat odotetut. Lisätukea vahvuuskeskusteluun saa julisteesta, joka kannattaa olla, vaikka luokan seinällä.
Kerhossa toimi parhaiten, että kävimme yhdessä läpi kerhokerran osaamismerkit. Luin osaamismerkin kuvauksen ja keksimme niihin lisää esimerkkejä yhdessä.
Kannustin jokaista pohtimaan ensin itse, että minkä osaamismerkin koki ansaitsevansa ryhmätehtävän perusteella. Sen jälkeen, piti vielä kysyä yhdeltä ryhmäläiseltä mielipidettä omaan ehdotukseen. Tämän jälkeen lapset saivat ottaa merkin.
Jos joku oli poissa kerhokerralta, niin annoin mahdollisuuden saada osaamismerkin vihkoon. Tutustuimme kerhokerran osaamismerkkeihin ja kerholainen sai valita itselleen osaamismerkin oman koulupäivän tai vapaa-ajan tapahtuman perusteella.
Aikaseikkailu kestävä kehitys -kerhon aikahyppy
Lapset odottivat tätä kovasti. Mietin etukäteen, että minkälaiset lapsiryhmät toimivat. En toteuttanut liian suuria ryhmiä ja huolehdin, että jokaisessa ryhmällä on kaikenlaisia oppijoita.
Varmistin, että QR-koodin lukija toimi laitteilla, jotta lapset pääsivät saman tien etsimään vihjeitä.
Tarvitsin suurta mielenhallintaa ja rauhallisuutta olla puuttumatta. Lapset kysyivät neuvoa mutta en antanut vastauksia. Kannustin vain jatkamaan pulman parissa ja lukemaan tehtävänannon uudestaan.
Aikahyppy tulevaisuuslukutaito -kerhon aikahyppy
Pelinappuloiden etsintään kerholaiset saivat aikaa. Oma pelinappula piti löytää kerhotilasta.
Iso pehmeä noppa toimi hyvin pelin aikana.
Tiimityötä, pulmien ratkomista, itsevarmuutta, kierrätystä, hyönteisiä, nokkosia ja seikkailua. Näin alakoululaiset kuvasivat Aikaseikkailu-kerhokokemuksiaan.