Jos mahdollista lähde happihyppelylle tai avaa ikkuna ja venyttele, kuunnellessasi podcastia (8:11 min). Pohdi kuunnellessasi seuraavia asioita:
Litteroitu podcast
- Pelillisyys ja leikillisyys – podcastissa Marjaana Kangas
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
- Tämä tekstidokumentti on litteroitu versio podcast-jaksosta.
- Äänitteen kesto 00:08:17
- Kieli: Suomi
- Puhuja: Marjaana Kangas
Äänite alkaa.
00:00:00
Täällä me ollaan nyt Ounasvaaran päällä ihanassa aurinkoisessa säässä ja kiikutaan tällaista kallioista metsän rinnettä. Enimmäkseen tää on kallioista, erilaisia koloja, erikokoisia kiviä ja paljon mäntyjä. Mä oon pienestä asti rakastanut tämmöisiä paikkoja, joissa sä pystyt käyttämään mielikuvitusta ja lähteä tekemään tämmöisestäkin näkymästä vaikka mitä. Tää voi olla vaikka mikä maailma ja aikakausi tahansa. Ja jos mä oisin täällä nyt lapsiryhmän kanssa niin opettajajohtoisesti me voitaisi tehdä tänne vaikka tehtävärasteja ja opetella tästä aikakaudesta. Milloin tää kallio on tänne syntynyt, näistä puulajeista. Mutta me voitais lähteä vaikka lapsivetoisestikin heidän mielikuvitusta ensin ruokkimalla, että mikähän mahtaa olla tämä kolo, tää iso kolo täällä kallioiden keskellä? Mitähän tässä on voinut tapahtua ja minkälaisia eläimiä täällä on kenties ollut? Luonto on paras oppimisen paikka.
00:01:14
Kun ajatellaan tota teidän Aikamatkaseikkailua, niin se tarinallisuus ja tarinahan on siinä ihan keskiössä. Ja mietitään sitä, että kun lapset lähtee siihen tarinaan mukaan, niin sanotaan ensinnäkin, että leikissä luodaan aina tarinaa. Ja sitten kun ollaan tarinassa sisässä, niin se ikään kuin mahdollistaa lapselle sellaisen potentiaalisen tilan olla ikään kuin osaavampi kuin mitä on yleensä, puhutaan lähikehityksenvyöhykkeestä. Sä voit olla vaikka vähän sosiaalisempi, näyttää erillä tavalla omia sosiaalisia taitoja, joita myös toki harjoitellaan siinä tilanteessa. Tai olla empaattisempi. Sä voit onnistua paremmin tämmöisissä loogisissa päättelytehtävissä. Ja ne tapahtuu nimenomaan siinä tarinan viitekehyksessä sen takia, että ollaan siinä leikin sisässä. Ja se tukee taas oppimista.
00:02:17
Toinen asia on sitten se, että miten kasvattajana pystyy tukemaan ja synnyttämään tällaista leikillistä tilaa ja tukemaan sitä pelillisyyttä, on ensinnäkin lähteä itse kokeilemaan ja sellaiseen leikillisyyteen. Joka tarkoittaa siis heittäytymistä, kiinnostumista innostumista, innostamista. Me puhutaan jopa tämmöisistä leikillisyys sytykkeistä tai virikkeistä, mitä kasvattaja voi tehdä. Esimerkiksi joku arvoitus voi olla sellainen taikka tämmöinen kehyskertomus, mikä nyt aikamatkoissakin on aina joka kerran alussa. Kehyskertomus luo sen tilanteen, jossa päästään siihen pelillisyyteen tai leikillisyyteen sisään. Eli oma heittäytyminen, oman mielikuvituksen käyttäminen. Ja mielikuvituksen käyttäminen tarkoittaa sellaista joustavaa ajattelua, mahdollisten maailmojen ajattelua. Se ei tarkoita vain fiktiivisessä maailmassa olemista. Ja sitten se turvallisen ympäristön luominen lapsille, että on turvallista tässä kehittää, vaikka hyvinkin erilaista fiktiivistä hahmoa siihen Aikamatkaseikkailuun ja voi heittää tai tuoda esiin sellaisia yllättäviäkin ratkaisuja ja ideoita. Ja erilainen ajattelu ja tämä niin sanottu mahdollisten maailmojen ajattelu on sallittua myös lapsille. Että kaikki ideat otetaan huomioon eikä torpata niitä. Punnitaan niitä ja opetellaan siihen, että ihmetellään.
00:04:19
Pelillisyyden elementtejä on erinäköisiä ja eritasoisia. Ensinnäkin se, että siinä jokainen lapsi on se päähenkilö, toimija. Ja se kokemus siitä, että mitä mä voin ideoida tai sanoa niin sillä on merkitystä. Mut sitten, jos aatellaan niinku tällasia laatupiirteitä, niin luovuus on tosi tärkeää ja se tarinallisuus on tosi tärkeää. Yhteisöllinen, yhteisöllisyys. Eli yhteisöllinen toiminta, mitä niissä kerhoissakin on, tehdään välillä pienryhmissä ja jaetaan niitä ajatuksia ja kokemuksia ja ideoita. Ne on ehkä tärkeimmät. Tietysti se on myös tärkeää, että tunteet on mukana aina, kun me ollaan tekemässä mitä tahansa. Niin että huomioidaan se ja erityisesti se myönteinen ja turvallinen ilmapiiri. Ja kaikki tunteet on sallittuja, että jos oppiminen on hauskaa, niin se ei tarkoita sitä, että sen pitäisi olla koko ajan hauskaa. Joskus voi olla vähän vaikeita tehtäviä ja joutua vähän sinnittelemään tai ponnistelemaan, että osaa tai keksii. Niinku mä muistan, että jossakin tutkimuksessa kerran joku lapsi sanoi, että on niin kauheaa yrittää keksiä ja käyttää mielikuvitusta. Sekin voi olla pinnistelemistä joskus, mutta sitäkin voi tukea ja kannustaa. Niin kyllä kaikki lapset ja aikuiset siihen pystyy.
00:05:45
Pelillisyys on mun mielestä enemmän semmonen keino vaikkapa motivoida taikka synnyttää sitä optimaalista tilaa siihen, että sä pääset oppimaan leikillisesti tai leikillisen asenteen kautta. Silloin, kun sä nautit tekemisestä, niin se on sitä optimaalista tilaa. Mä sanon esimerkin: puhutaan siitä tai kerrotaan, että monet tieteen tekijät esimerkiksi on kertoneet leikkivänsä niillä ideoilla tai niillä ajatuksilla tai niillä mikrobeilla. Se ei oo niille työtä. Silloin, kun sä oot siinä asiassa sisässä, sitä se leikillisyys tarkoittaa. Pelillisyys on sitten niitä menetelmiä, niitä toimintatapoja ja sääntöjä siinä ympärillä. Tai se tarina, joka luodaan.
00:06:38
Oi vitsi mä löysin mustikoita! Tosi paljon isoja mustikoita! Ihania. Just tällasta tää luonnossa liikkuminen on ja ylipäätänsä leikillinen oppiminen ja pelillisyyskin. Että nää sattumat on tärkeitä. Ei koskaan tiedä mitä tulee eteen. Nyt tuli kuus mustikkaa. Tossakin oli vaikka yks tämmöinen tarjoama sille, että jos me oltais oltu pienten lasten kanssa, niin me oltas voitu laskea paljonko tossa oli mustikoita. Se oli monilukutaitoon liittyvä matematiikan harjoitus. Mutta kaiken kaikkiaan, kun puhutaan mediakasvatuksesta, peleistä, pelillisyydestä ja leikeistä, niin ne kuuluu mun mielestä kiinteästi yhteen. Etenkin, kun me puhutaan alakouluikäisistä oppilaista ja heidän kanssa tehtävistä asioista. Ja ei se niin kummalista ole se leikillisen oppimisen pedagogiikka tai mediakasvatus ja niiden yhdistäminen. Silloin, kun ollaan siellä herätetty kiinnostus mihin tahansa asiaan ja innostus. Ja siksi mä nään hirveen hyvänä nämä Aikamatkaseikkailut. Hyvänä tapana lähteä tällaiselle mediakasvatusmatkalle tai pelilliselle, leikilliselle matkalle. Ja mielikuvitusmatkalle.
Äänite päättyy.