Aikaseikkailu-kerhossa nimensä mukaisesti leikitään ajalla. Tulevaisuutta käsitellään monin eri keinoin, mikä tarjoaa lapsille mahdollisuuden tulevaisuuslukutaidon harjoittelemiseen ja vahvistamiseen.
Tulevaisuuteen sukelletaan kuunnellen, luoden, oppien, yhdessä tehden ja seikkaillen.
Alhaalla on esimerkki kerhovihon aukeamasta. Klikkaamalla kuvan info-merkkejä saat lisätietoa, kuinka toiminnot tukevat tulevaisuuslukutaitoa.
Ei ole niin tärkeää laatia listoja ja luetteloita tulevaisuudessa vaadittavista kyvyistä, taidoista, ominaisuuksista, joita olisi nyt pyrittävä kiireen vilkkaa opettamaan. Tärkeää on sen sijaan se, että niin opettaja kuin oppilaskin kykenee elämään murroksessa, olemaan kotonaan muuttuvassa maailmassa, hallitsemaan omaa elämäänsä ja suunnittelemaan sen käänteitä, ja ennen kaikkea olemaan pelkäämättä globaaleja katastrofeja ja muutosta ja olemaan onnellinen ja tasapainoinen yllättävienkin muutosten edessä.
Tulevaisuudentutkimuksen uranuurtaja, dosentti Anita Rubin
LUKUVINKKI: Tulevaisuuskasvatus ja opettajan haasteet, 2004