Nuori itse

Nuorin sukupolvemme, niin kutsuttu Generation Alpha (α), on pahoissa vaikeuksissa. Syy on se, että tämä sukupolvi on täysin laitteiden kasvattama. Aiempi sukupolvi, Generation Z, sentään sai tyypillisesti ainakin edes viisi-kymmenen ensimmäistä vuottaan ilman jatkuvaa älylaitteiden seuraamista.

Olen kiitollinen, etteivät vanhempani päästäneet minua sosiaaliseen mediaan ennen aikojani. Somen ikäraja on syystäkin 13 vuotta, ja se saisi mielestäni olla korkeampikin. Ryhmäpaine luonnollisesti oli liian kova pienelle lapselle ja en ihan loppuun asti noudattanut ohjeistusta, sillä päädyin Instagramiin 11-vuotiaana, muutamaa kuukautta ennen 12-vuotispäivääni. Vanhempani onnistuivat kuitenkin jarruttamaan someneitsyyden menetystäni kokonaisella kahdella vuodella siitä, mitä se olisi voinut olla, jos olisin mennyt ikäluokkani mukana, sekä lopulta estämään täysin päätymiseni Tiktokiin ja Snapchattiin, sillä vitkuttelin niiden lataamista niin kauan, että päätin lopulta itse, etten edes halua niitä. Mielestäni sosiaaliseen mediaan kirjautumiseen tulisi vaatia vahvaa tunnistautumista, kuten pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Ikärajavalvonta helpottuisi ja identiteettivarkaudet vähenisivät.

Miksi nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet? Miksi lasten oppimistulokset heikkenevät? Miksi väkivaltaa, käytöshäiriöitä ja aktiivisuuden ja tarkkavaisuuden ongelmia on yhä enemmän ja yhä nuoremmilla? Näitä pohtivat aikuiset ja samalla lyövät lapsilleen Ipadin kouraan ja käskevät olla hiljaa. Lapsi muodostaa ainoan turvallisen kiintymyssuhteensa välkkyvään, ylistimuloivaan laitteeseen. Häneltä viedään mahdollisuus oppia vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, tietoisia hallintakeinoja, itsesäätelyä ja toiminnanohjausta, sekä kaikkein tärkeimpänä, omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan, mielipiteitään ja ajatuksiaan IHMISENÄ.

Vanhemmat, kasvatuksen ulkoistaminen laitteille on sama asia kuin heitteillejättö. Ihminen tarvitsee ihmistä, jotta hän voi oppia olemaan ihminen, etenkin haavoittuvassa asemassa oleva pieni lapsi. Jos tämä teksti sattuu, sen on tarkoituksin sattua.

Nuoret, kyseenalaistakaa tarpeenne mediaa kohtaan. Uskaltakaa uida vastavirtaan. Älkää antautuko valmiille vastauksille, joita ympäröivä media antaa. Ja ennen kaikkea, oppikaa vanhempienne virheistä! Sivistäkää itseänne, lukekaa kirjoja, menkää ulos ja tavatkaa se kaveri kasvotusten, pohtikaa arvojanne, vaatikaa muutosta ja huomiota asiallenne! Mikäli joskus saatte itse lapsia, kasvattakaa heidät siten, että he oppivat elämän perustaidot vanhemmaltaan, eivät medialta. Sillä mediasta ei ole kenenkään vanhemmaksi. Mutta meistä on.

Kirjoitin tämän tekstin alun perin kynällä paperille, sillä olen äärimmäisen huolestunut. Toivon, että edes joku kohderyhmästäni (niitä on kaksi: lapset ja nuoret sekä heidän vanhempansa) lukee tämän ja yrittää ymmärtää ja tehdä jotakin. Seurauksena olen lähettänyt tämän saman tekstin niin Vanhempainnettiin kuin Nuortennettiin. En tiedä, saako tekstini jäädä tänne Vanhempainnettiin, sillä en ihan suoraan sanoen kuulu tänne. Mutta toivon, että minua ei jätetä huomiotta, sillä en halua nähdä enää, kuinka yhteiskunta käyttää mediaa pilaamaan meidät nuoret, oman tulevaisuutensa.

Terveisin,
2006-syntynyt Z-sukupolven edustaja.

HUOMIO! P.S. Mikäli digihälyn pilaama keskittymiskykysi ei riittänyt koko tekstin lukemiseen, toivon, että ponnistelet sen verran, että saat luettua edes ne kaksi kappaletta, jotka alkavat sanoilla ”Vanhemmat” ja ”Nuoret”. Ei kovin paha suoritus.

****
Moikka, ja iso kiitos viestistäsi ja tärkeistä ajatuksistasi. Hienoa, että olet lähettänyt viestisi myös Nuortennetin keskustelupalstalle. Vanhempainnetin keskustelupalsta on ensisijaisesti tarkoitettu vanhempien keskustelulle, mutta julkaisemme kuitenkin viestisi myös täällä.

Lämmintä kesää!

Vanhempainnetin ylläpito

Vastaa aiheeseen: Vakavaa asiaa Alpha-sukupolvesta

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.