Meillä on valoisa ja sosiaalinen kasiluokkalainen poika.
Ihan normaaleja murrosiän oireita on, mutta välit vanhempiin ovat olleet hyvät.
Tilanne kiristyy aika ajoin, sillä koulu ei kiinnosta. Poika menee kyllä kouluun, muttei tee läksyjä kuin hirveiden tappelujen jälkeen ja silloinkin vain joskus. Tuntuu, että kaikkea on yritetty ja ainoat aineet, jotka sujuvat ovat liikunta ja tekninen. Lukuaineiden keskiarvo on 6,8, eikä suoranaista noususuhdannetta näy.
Olen harkinnut matematiikan kesäkurssia ja yksityistä tukiopetusta yhdeksännelle.
Miten on, onko pojan edes teoriassa mahdollista nostaa keskiarvoa yhdeksännellä ” rajattomasti” vai vaikuttavatko nykyiset arvosanat?
On lupaillut tsemppailla ensi vuonna, mutta on lupaillut kaikenlaista ennenkin. Omat voimavarat aika loppu….
Hei,
kuulostaa tutulta 8-luokkalaiselta. Oma poikani oli aivan samanlainen ja ysiluokka meni vähän samoissa merkeissä. Hän halusi kuitenkin lukioon ja kun ei päässyt niin kävi kymppiluokan. Siellä sitten homma hoitui ja keskiarvo nousi 8,6:een! Eli toivoa on. 8-luokka tuntuu olevan melko kriittinen varsinkin pojilla.
Kannattaa jatkaa jaksamista ja keskustella pojan kanssa. Se on välillä todella turhauttavaa, mutta kannattaa.
Väkisin niitä ei saa lukemaan eli tapahtuu, kun oma tahto syttyy.
Hei,
Moni nuori ei vielä ylä-asteella mieti vakavasti tulevaisuuttaan samaan tapaan kuin heidän vanhempansa.
Omaan murrosikäiseen nuoreeni vetosi arvosanoihin sidotut rahalliset edut ja muut mieluisat pitkä-aikaisemmat päämäärät (esim. kitara).
Yhdessä asetetut tavoitteet kannattaa laittaa kuitenkin realistiselle tasolle. Keskiarvon nosto 6,8:sta 7,5:n- 8:n pintaa on varmasti pojallesi mahdollista, jos hän itsekin niin päättää.-Voitte laittaa vaikka välitavoitteen jo jouluksi.
Pojallesi mieluisaa liikuntaa ja teknistä osaamista tarvitaan myös monella alalla. – Hän löytää varmasti itselleen sopivan paikan kun sen aika on!
Hei!
Täällä on kohtalotoveri… kuulostaa niin tutulta kaikki tuo, mitä kerrot 8-luokkalaisesta (syksyllä 9-luokalle menevästä) pojastasi.
Meillä poika 16 v. pääsi juuri ysiltä. Kaikkeni tein koko yläasteen, mutta samaa rataa meni hänelläkin, että koulussa kyllä kävi – läksyjä ei juuri tehnyt eikä kokeisiin lukenut.
Hänellä on lievää luki-vaikeutta, mutta enemmän on kyse siitä, että koulunkäynti ei vaan kiinosta. Joitakin rästitehtäviä esim. englannissa pakotin tekemään ja ne onnistui sitten ihan hyvin.
Kaikki keinot on varmasti sallittuja, koska kysehän on hänen tulevaisuudestaan.
Luulen, että tuolla koulumaailmassa, erityisesti yläasteella, vaikuttaa jonkin verran sellainen asia, että toiset saa hyviä numeroita ilman sen suurempaa ponnistelua. Tai ainakin antavat ymmärtää esim. ennen kokeita, etteivät ole juurikaan lukeneet, vaikka oikeasti olisivat päntänneet iltakaupalla.
Kesäkurssi ja yksityinen tukiopetus olisivat varmasti hyvästä. Jos niihin vain on mahdollisuus, niin ehdottomasti.
Myös erityisopettaja koulussa voi antaa tukitunteja, mutta nekin on todennäköisesti ryhmätunteja (pienryhmässä kuitenkin).
Kyllä numeroita voi nostaa yhdeksännellä. Pojallasi on vielä paljon mahdollisuuksia koulunkäynnin suhteen.
Ja, vaikka yhdeksäs luokka menisikin sitten kehnosti, niin aina on mahdollisuus kymppiluokkaan (ainakin useimmilla paikkakunnilla) ja siellä on mahdollisuus nostaa arvosanoja.
Meillä jännitetään päivämäärää 16.6., jolloin tulee yhteishaun tulokset.
Toivon tsemppiä ja sitä, että kesän aikana saisitte voimavaroja kerättyä tulevaa lukuvuotta varten – sekä te vanhemmat että poikanne myös.