Poikani on avulias, fiksu ekaluokkalainen. Liikunnallisesti hän on lahjakas ja laskutaito kertotaulun osaltakin onnistuu. Hän haluaa miellyttää ja saada kavereita. Keskittymisen kanssa on niin ja näin. Lisäksi miellyttämisenhalu purkautuu huonona kielenkäyttönä ja pelimaailma kiinnostaa liiaksi. Hitaasti innostuva lapseni jää usein isosiskonsa varjoon.
Miten auttaisin lastani keskittymään läksyihin, innostumaan johonkin harrastukseen, rauhoittumaan koulutunneilla (luokan pelle), saamaan ystäviä muuhunkin kuin tietokonepeleihin ja ymmärtämään olevansa hyvä sellaisena kuin on (itsensä tyhmittelyn sijaan)?
Kiinnitä huomiota siihen, kun hän toimii oikein. Jos tarkastat läksyjä, sano niistä asioista ”isommin”, jotka hän on tehnyt hyvin ja totea sitten vain, että tuonkin osaat varmasti korjata paremmaksi tms.
Älä anna hänen tyhmitellä itseään. Totea, että kukaan ei tiedä ja osaa kaikkea, ja miten hyvin hän kuitenkin selvisi tilanteesta.
Voiko poika kutsua luokkatovereitaan teille kotiin leikkimään?
Kekittymiskykyä voisi auttaa kirjojen lukeminen lapselle säännöllisesti vielä senkin jälkeen, kun hän jo lukee itsekin. Sellaistakin lukupiiriä voisi harrastaa, jossa poika lukisi lyhyen pätkän (jos jo osaa), sisko pitemmän ja sinä pisimmän. Valitsisitte jonkun kaikkia kiinnostavan kirjan, ja lukisitte vaikka yhden luvun joka ilta.
Yksi rauhoittava ja liikunnalliselle sopiva harrastus on uinti.