hei.
8-vuotias kiltti ja herkkä tyttöni on ensimmäisellä luokallaan menettänyt itsetuntonsa kokonaan. hänen kaverinsa harrastavat rytmistäliikuuntaa ja tyttö ei, eikä haluakkaan. välitunnit kuluvat nyt erilaisissa kilpailuissa: käsiseisonta ja kärrynpyörä kilpailut. tyttö kokee olevansa huono ja se vaikuttaa kaikkeen. Koulumenestys on huipussaan. mitä tehdä?
Lapsi ei yksin voi muuttua toisenlaiseksi; liikunnallisesti, reippaaksi ja suosituksi. Onnellisessa tapauksessa opettaja tai avustaja ymmärtää järjestää välitunneilla tilaisuuksia monenlaisille yhteisille leikeille. Työ alkaa jo sisällä luokassa, oppitunneilla, joilla opettaja järjestää oppimisen niin, että parit ja ryhmät vaihtuvat, ( eli toiminta luokassa ei tapahdu tiukkojen ystäväparien ehdolla) ja kilpailun sijaan painotetaan yhteistyötä ja toisen huomioonottamista.
Meillä 9v. Tytöllä Oli samankaltainen tilanne, joka kärjistyi liikuntatunneilla. Keskustelimme opettajan kanssa ja päätimme yhdessä, koska meillä vanhemmilla oli mahdollisuus, että me vanhemmat vetäisimme liikuntatunnit kadonneen liikunnan ilon löytymiseksi. Itse vein tyttöä kuntosalille ja kävelylenkille, mieheni käytti häntä uimassa, metsäretkellä ja pyörälenkillä. Opettaja käytti aikaa siihen, että selvitti ja perusteli koko luokalle, miksi tällainen järjestely tehtiin, eikä kiusaamista tai ihmettelyä esiintynyt. Seuraavana vuonna tyttäremme palasi vanhalle tutulle luokalle, eikä liikuntatunneilla ollut enää ongelmaa. Opettaja totesi itsekin, että oli huonoa tuuria tyttäremme kannalta, että ryhmä oli erityisen sporttinen ja hänen oma opetuksensa kilpailupainotteista.
Iloa ja itsetuntoa löytyy, kun lapsi löytää omat juttunsa ja edes yhden samanhenkisen kaverin. Herkän lapsen tutustuttaminen ihmisiin ja maailmaan voi olla hyvin vaativaa työtä vanhemmalle ja kasvattajille. Tärkeintä on pitää toivoa yllä!