MLL:n kesä: tapahtumia, puistoilua ja 116 111

MLL:n paikallisyhdistykset järjestävät tänäkin kesänä monenlaisia tapahtumia, leirejä ja kerhoja lapsille, nuorille ja perheille. Lisäksi Leikitään Pikku Kakkosta -konserttikiertue pysähtyy kuudelle paikkakunnalle. Tervetuloa mukaan!

Kaikille lapsille kesäloma ei ole huoletonta aikaa, vaan joidenkin kesää varjostavat huolet ja yksinäisyys. Lasten ja nuorten puhelin ja chat päivystävät kesälläkin joka päivä numerossa 116 111 ja osoitteessa nuortennetti.fi.

MLL:n ja kumppaneiden maksuttomat ja kaikille avoimet kohtaamispaikat ovat yleensä avoinna myös kesäisin. Kesän aukioloajat ja ohjelman löydät kunkin kohtaamispaikan verkkosivuilta tai somesta.

MLL:n kohtaamispaikat kartalla

Osa perhekahviloista jää kesätauolle, mutta monet jatkavat kokoontumisia läpi kesän. Kesällä monella paikkakunnalla kokoonnutaan myös puistoissa. Esimerkiksi Laukaalla järjestetään pihapeli-iltoja, Loimaan Metsämaalla puistoillaan yhdessä ja Sastamalassa nautiskellaan kesäpäivästä  perhepiknikillä.

Jo kolmatta kesää MLL on kutsunut Pikku Kakkosen kylään kuudelle paikkakunnalle. Tänä vuonna maksuton ja koko perheen Leikitään Pikku Kakkosta -pikniktapahtuma ja konserttikiertue pysähtyy Savonlinnassa, Mikkelissä, Sotkamossa, Suomussalmella, Pietarsaaressa ja  Seinäjoella 29.6.–6.7.

MLL:n paikallisyhdistyksiä on yli 500, joten avointa ja maksutonta toimintaa löytyy ympäri Suomea. Löydät sinua lähimmän MLL:n yhdistyksen  yhdistyshausta. MLL:n toimintaan ovat tervetulleita myös kesämökkiläiset tai muut toisella paikkakunnalla vierailevat.

Kesää vietetään myös retkillä, leireillä ja tapahtumissa. Monet MLL:n paikallisyhdistykset järjestävät kesällä esimerkiksi leikkipuisto-, huvipuisto- tai kesäteatteriretkiä jäsenilleen ja alueen muille lapsiperheille. Esimerkiksi Paimiosta ja Kristiinankaupungista ajellaan kesäretkelle Poriin Pelle Hermannin leikkipuistoon, vihtiläiset taas suuntaavat SeikkailuSveitsiin.

MLL:n koululaisille suunnatut kesäkerhot, leirit ja leiripäivät ovat suosittuja tapoja viettää kesälomaa etenkin, jos vanhemmat ovat töissä. Esimerkiksi  Nokialla, Lahdessa ja Helsingin Laajasalossa MLL järjestää koululaisille toimintaa kesälomien ensimmäisinä viikkoina. Lauttasaaren MLL taas kutsuu pienet koululaiset ja koulutiensä aloittavat leirille elokuun alussa.

Valtaosa MLL:n palveluista lapsille, nuorille ja perheille toimii myös kesäloman aikana. Aukioloajoissa saattaa kuitenkin olla muutoksia.

Lasten ja nuorten puhelin ja chat sekä Nuorten tukilinja

Lasten ja nuorten puhelin (p. 116 111) sekä chat (nuortennetti.fi) vastaavat vuoden jokaisena päivänä, myös kesälomalla. Myös  nettikirjeisiin vastataan läpi kesän.

• 21.6.–6.8. puhelin ja chat ovat avoinna joka päivä kello 17–20. Ennen juhannusta ja koulujen alun jälkeen linjat avautuvat arkisin jo kello 14.
  • ruotsinkielinen barn- och ungdomstelefon (puh. 0800 96 116) päivystää juhannukseen saakka ma–ti klo 14–17 ja ke–to klo 17–20. Juhannuksen jälkeen loppukesän aukioloajat ovat ma–to klo 14–17.
  • Nuorten tukilinjalla päivystävät ammattilaiset joka arki-ilta kello 20–24. Nuorten tukilinja on suljettu 15.–31.7.
Vanhempainpuhelin ja chat

Vanhempainpuhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat kesätauolla 23.6.–6.8.

Kesän aikana apua ja tukea erilaisiin tilanteisiin löytyy  Vanhempainnetistä.

7.8. lähtien vanhempien auttava puhelin on jälleen auki joka arkipäivä.

Lastenhoitoapu

MLL:n lastenhoitajien löytämisessä auttavat välityspisteet ovat osan kesää suljettu, mutta lastenhoitajan voi itse etsiä ja varata osoitteesta eLastenhoito.fi.

MLL:n toimistot

Monet MLL:n työntekijät lomailevat heinäkuussa. Mikäli sinulla on asiaa MLL:n piiritoimistoihin tai keskusjärjestöön, varmista aina ensin, että joku on paikalla.

Jäsenpalvelu

MLL:n jäsenpalvelu on kiinni heinäkuun 1.–31.7.2024.

Lahjoittajapalvelu

MLL:n lahjoittajapalvelu numerossa 075 324 5600 on auki myös kesällä arkisin klo 9-15. Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen lahjoittajapalvelu(at)mll.fi.

Kuva: Anna Autio

Kesäbingosta ideoita kesäiseen tekemiseen

MLL:n auttavat palvelut lapsille, nuorille ja vanhemmille

Lisää kesätekemistä