Nuorten tukilinjan raportti: Nuorten kriisiavun tarve on suuri

Mannerheimin Lastensuojeluliitto avasi elokuussa 2023 nuorille suunnatun kriisikanavan Nuorten tukilinjan, joka palvelee arki-iltoina ja -öinä. Ensimmäisen toimikautensa aikana palvelussa otettiin vastaan yli 2200 puhelua. Soittoyrityksiä oli jopa 22 000, mikä kertoo nuorten tuen tarpeesta.

Nuorten tukilinjan yhteydenottajista valtaosa oli 15–21-vuotiaita. Yleisimmät yhteydenoton aiheet olivat psyykkiseen terveyteen liittyvät huolet sekä arjessa koettu yksinäisyys. Erityisesti nuorten kokema voimakas ahdistuneisuus on kuulunut puheluissa. Psyykkiseen terveyteen liittyvistä puheluista 75 % koski ahdistuneisuutta.

Soittajien ahdistuneisuuden taustalla kuuluivat tulevaisuuteen liittyvät epävarmuudet ja pelot, yksinäisyys, traumaattiset kokemukset sekä huoli omasta voinnista. Pitkään jatkunut ahdistuneisuus voi olla lamauttavaa ja siihen voi liittyä itsetuhoisia ajatuksia. Palveluun soittaneet nuoret kuvasivat monesti olevansa yksin haastavien tunteidensa kanssa.

– Erityisesti itsetuhoisuus on aihe, josta nuoret eivät useinkaan uskalla puhua omalle lähipiirilleen tai hoitotaholle. Itsetuhoiset ajatukset saattavat aiheuttaa häpeäntunnetta ja siksi niistä puhuminen kasvotusten on haastavaa. Olisikin tärkeätä, että nuorelta kysytään aiheesta suoraan eikä jätetä nuoren vastuulle nostaa aihetta esiin, painottaa Nuorten tukilinja asiantuntija Erika Viding.

Ilta on monelle ahdistuksesta kärsivälle nuorelle vaikeaa aikaa, jolloin he tarvitsevat kuulijaa ja rauhoittelijaa. Ahdistuneisuus korostuu yksin ollessa ja nukahtaminen voi olla vaikeata.

– Pohdimme yhdessä nuoren kanssa  keinoja itsensä rauhoittamiseen, jotta olo siinä hetkessä helpottaisi. Monesti nuorta rauhoittaa jo se, että kuulee toisen äänen. Puhelun aikana kartoitamme aina myös yhteydenottajan kokonaistilannetta ja tarvittaessa varaamme soittoajan seuraavalle päivälle MLL:n työntekijän kanssa, toteaa Viding.

MLL:n Nuorten Tukilinjalle soittaminen ja jo tieto siitä, että myös ilta-aikana tukea on tarjolla, on helpottanut monen nuoren oloa. Yhteyttä ottaneet ovat tuoneet esiin, että heille on tullut ensimmäistä kertaa tunne, että heitä oikeasti kuullaan ja heidät otetaan tosissaan.

MLL:n Nuorten Tukilinja ei korvaa julkisia palveluja, mutta se vastaa akuuttiin hätään ja luo siltoja nuorten ja ammattilaisten välille.

Nuorten Tukilinja päivystää joka arki-ilta klo 20-24 numerossa 116 111. Vastaajina ovat sosiaalialan ammattilaiset. Nuorelle varataan myös tarvittaessa soittoaika heti seuraavalle arkipäivälle MLL:n työntekijän kanssa. Nuorten tukilinja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittama kolmivuotinen hanke (2023–2025). Palvelun tarkoituksena on tukea mielenterveysongelmista, väkivallasta, itsetuhoisuudesta tai muista vaikeista tilanteista kärsiviä nuoria, jotka tarvitsevat ammattilaisen apua.

Yhteystiedot: