Siirry sisältöön
MLL:n logo

MLL:n lausunto: hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lausunto Työ- ja elinkeinoministeriölle (VN/13118/2024)

Esityksen tavoitteena on toteuttaa hallituksen kehysriihessä keväällä asetettua säästötavoitetta. Kehysriihessä yhtenä säästötoimena päätettiin siitä, että kotoutumislain toimeentulotuesta aiheutuneiden kustannusten korvausaikaa kunnille ja hyvinvointialueille lyhennettäisiin vuoden 2025 alusta lukien nykyisestä kolmesta vuodesta yhteen vuoteen.

Kotoutumislain 63 §:n nojalla hyvinvointialueelle lain 2 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetulle henkilölle – esimerkiksi kansainvälistä suojelua saavista ja heidän perheenjäsenistään sekä tilapäistä suojelua saavista, joilla on kotikunta – maksetuista toimeentulotuesta annetun lain (1412/1997) 7 c §:ssä tarkoitetusta täydentävästä toimeentulotuesta tai 8 §:ssä tarkoitetusta ehkäisevästä toimeentulotuesta aiheutuneet kustannukset korvattaisiin jatkossa enintään yhden vuoden ajalta. Korvausaikaa lyhennettäisiin kolmesta vuodesta yhteen vuoteen.

Edellä mainittu korvausajan lyhentämisen muutos koskisi vastaavasti myös 63 §:n 3 momentissa mainittua Kansaneläkelaitosta sen maksaman toimeentulotuesta annetun lain 7 §:ssä tarkoitetun perustoimeentulotuen osalta.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ei pidä esitettyjä muutoksia perusteltuina eikä kannatettavina. Esitetyillä muutoksilla ei saavuteta tavoiteltuja julkisen talouden säästöjä ja muutokset heikentäisivät entisestään kuntien ja hyvinvointialueiden jo valmiiksi kuormitettua taloustilannetta. Muutokset myös todennäköisesti tulevat heikentämään maahanmuuttajien kotoutumista.

Ehdotettujen muutosten vaikutukset julkiseen talouteen riippuvat kuntien ja hyvinvointialueiden kyvystä ja mahdollisuuksista vähentää korvausten piiriin kuuluvien henkilöiden toimeentulotukiriippuvuutta. Kuten esitysluonnoksessa itsessään todetaan, ei ole todennäköistä, että korvausten piiriin kuuluvien henkilöiden toimeentuloriippuvuutta kyetään vuodessa katkaisemaan, vaan kuntien ja hyvinvointialueiden maksurasitus kasvaa esityksessä ehdotettujen leikkausten myötä. MLL esittää huolensa siitä, että lopputulemana tämä johtaa muun muassa lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden leikkauksiin kunnissa ja hyvinvointialueilla.

Vaikka ehdotetuilla esityksillä ei voida arvioida olevan välittömiä vaikutuksia maahanmuuttajien toimeentuloon, niin on todennäköistä, että erityisesti ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen myöntämiskäytännöt tulevat tiukkenemaan, millä on suoraan vaikutusta tukea tarvitsevien hyvinvointiin ja kotoutumiseen. Tällä on vaikutusta myös näiden perheiden lasten asemaan ja oikeuksien toteutumiseen.

MLL pitää valitettavana, että esitysluonnoksessa ei ole tehty lapsivaikutusten arviointia. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen mukainen lapsen edun ensisijaisuuden periaate (3 art.) lainvalmistelussa tarkoittaa sitä, että lapsen edun tulee ohjata päätöksentekoa valmisteltaessa lapsia koskevaa tai heihin vaikuttavaa lainsäädäntöä. YK:n lapsen oikeuksien komitea on korostanut, että lapsen oikeus saada etunsa arvioiduksi ja otetuksi ensisijaisesti huomioon tulisi sisällyttää kaikkeen suoraan tai välillisesti lapsiin vaikuttavaan lainsäädäntöön. Lapsivaikutusten arvioinnissa on tuotava esiin niin myönteiset kuin kielteiset vaikutukset sekä välittömät ja välilliset vaikutukset lapsiin ja lapsiperheisiin. Tärkeää on myös arvioida lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksia.

Laadukkaaseen lainvalmisteluun kuuluu välttämättä hyvä tietopohja. Valmistelussa tulisi tuottaa tietoa valmisteltavan asian tavoitteista, erilaisista vaihtoehdoista ratkaista ongelma ja vaihtoehtojen tuottamista vaikutuksista. Hyvä tietopohja parantaa myös lainvalmistelun avoimuutta ja läpinäkyvyyttä ja on siten omiaan lisäämään päätöksen hyväksyttävyyttä ja luottamusta valmistelua ja päätöksentekoa kohtaan. Säädösesitysten vaikutusten arviointi jää pinnalliseksi, kun esitysten tavoitteena on toteuttaa yksityiskohtaisesti hallituksen kehysriihen säästötavoitekirjauksia, jotka ovat tehty ilman vaikutusten arviointia ja ilman kunnollista tietopohjaa.

Käsillä oleva esitys on selkeän puutteellinen sekä tietopohjan että vaikutusten arvioinnin osalta.

Helsingissä 5.8.2024

Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry

Esa Iivonen
vaikuttamistyön johtaja

Kirsi Pollari
erityisasiantuntija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös